Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Η συνέντευξη τύπου του Δ.Σ. του Κέντρου προστασίας καταναλωτών Δ. Μακεδονίας

Η Συνέντευξη Τύπου του Δ.Σ. του ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας ξεκίνησε με τις δηλώσεις της υπεύθυνης Δημοσίων Σχέσεων, Αναστασίας Σιλιάφη, η οποία καλωσόρισε τους εκπροσώπους Τύπου
και αναφέρθηκε εν συντομία στην Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή (15 Μαρτίου) και στον ρόλο του ΚΕΠΚΑ. 
        Επίσης, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας, σε συνεργασία με άλλους φορείς (ΕΒΕ – Εμπορικοί Σύλλογοι), προκειμένου να μειωθούν οι τιμές των προϊόντων στην τοπική αγορά.Τόνισε την εγγραφή εκατοντάδων νέων μελών στο ΚΕΠΚΑ και την ολοκλήρωση της τροποποίησης του Καταστατικού του ΚΕΠΚΑ (με βασική αλλαγή από ΚΕΠΚΑ Ν. Κοζάνης σε ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας). αλλά και στην στήριξη των καταναλωτών στην όλη υπόθεση με το ‘χαράτσι’ της ΔΕΗ.
 Κατόπιν, έδωσε τον λόγο στο Δ.Σ. του ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας.
Γιάννης Θεοφύλακτος, Πρόεδρος ΚΕ.Π.ΚΑ. Δ. Μακεδονίας
Συνέντευξη Τύπου στις 14-03-2012
Στα γραφεία του ΚΕ.Π.ΚΑ. Ν. Κοζάνης
για την παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή (15-03-2012)
 

15η Μαρτίου 2012
Παγκόσμια ημέρα καταναλωτή - Καταναλωτικό κίνημα  
                                                       
        Κυρίες και Κύριοι,
  Σας ευχαριστούμε θερμά για την παρουσία σας σήμερα εδώ, για να τιμήσουμε την παγκόσμια ημέρα καταναλωτή.

«ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΑ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ»
        Αφιερώνουμε την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή του 2012   στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και στην προστασία τους από το Νόμο 3869/2010, με σύνθημα:  «όπως πρέπει να σώσουμε την Ελλάδα από την χρεοκοπία, έτσι πρέπει να σώσουμε και τους Έλληνες από την χρεοκοπία».

        Ολοκληρώνεται ο δεύτερος χρόνος εφαρμογής του νόμου 3869/2010. Του νόμου “για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά”, όπως έχει καθιερωθεί. Του νόμου Κατσέλη (η τότε αρμόδια υπουργός) – Σπυράκου (ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή από το τέλος του 2009).
        Στις σημερινές συνθήκες της σκληρής οικονομικής κρίσης, της ύφεσης, των μνημονίων και της σημαντικής μείωσης των μισθών και των συντάξεων, ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά αποτέλεσε και αποτελεί τη μοναδική σανίδα σωτηρίας για τους έλληνες πολίτες.
        Πριν από την ψήφιση του νόμου για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, ο έλληνας πολίτης ήτανε μόνος απέναντι στο τραπεζικό σύστημα. Ήτανε μόνος απέναντι σε, πολλές φορές, παράνομες και καταχρηστικές σε βάρος του συμπεριφορές του τραπεζικού συστήματος, που είχαν κυριαρχήσει στην αγορά. Πλέον, ο έλληνας πολίτης – καταναλωτής – δανειολήπτης έχει με το μέρος του το νόμο και φορείς, όπως το ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας, που τον στηρίζουν στην καθημερινότητά του, στην τακτοποίηση των οικονομικών του υποχρεώσεων και στην επανέναρξη της οικογενειακής του ζωής.
        Συμμετείχαμε, ως ΚΕΠΚΑ Ν. Κοζάνης τότε, στη διαβούλευση που προηγήθηκε της ψηφίσεως του νόμου, ήδη δύο έτη πριν. Συμμετέχουμε, πλέον, ως ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας στην εφαρμογή του νόμου σε όλη τη Δυτική Μακεδονία, συνδράμοντας, βοηθώντας τους καταναλωτές κατά το στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
        Πρόκειται για ένα νόμο που ισχύει και εφαρμόζεται στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία κτλ.) ήδη εδώ και 20 χρόνια. Πρόκειται για ένα νόμο που ισχύει και θα ισχύει, δεν έχει  προθεσμία ούτε ημερομηνία λήξεως, πρόκειται για ένα νόμου που δημιουργεί έναν καινούργιο τομέα του Δικαίου.
        Πρόκειται για έναν νόμο που αποτελεί μία αδήριτη κοινωνική ανάγκη, ιδίως στις σημερινές συνθήκες της βαθιάς οικονομικής κρίσης. Πρόκειται για ένα νόμο που, να είστε σίγουροι, μας έχει γλιτώσει από πάρα πολλές αυτοκτονίες. Και αυτό γιατί έδωσε ελπίδα και στον απελπισμένο, έδωσε μία ανάσα στις οικογένειες που είχαν πνιγεί από τα χρέη, έδωσε την ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα σε χιλιάδες συμπολιτών μας.

        Με δυο λόγια ο νόμος ορίζει ότι ο υπερχρεωμένος οφειλέτης αποπληρώνει κατά μήνα ένα ποσό που είναι στις δυνατότητές του, αφού πρώτα αφαιρεθούν οι αναγκαίες δαπάνες διαβίωσης. Η πρώτη κατοικία προστατεύεται (αποπληρώνεται έως το 85% της εμπορικής της αξίας μέσα σε 20 έτη), όχι όμως και η υπόλοιπη ακίνητη περιουσία, η οποία εκποιείται για την ικανοποίηση των πιστωτών. Τα υπόλοιπα χρέη, διαγράφονται. Δεν θίγεται, πάντως, η ευθύνη των εγγυητών.

        Περισσότερες πληροφορίες, λεπτομέρειες και ανάλυση και προσαρμογή του νόμου στην συγκεκριμένη περίπτωση του κάθε καταναλωτή, δίδεται στον κάθε καταναλωτή καθημερινώς στα γραφεία μας.
        Έχουμε συνδράμει έως σήμερα εκατοντάδες καταναλωτές σε όλη τη Δ. Μακεδονία.  Από αυτούς, πολλοί έχουν προχωρήσει σε συγκέντρωση του φακέλου και υποβολή της πρότασης εξωδικαστικού συμβιβασμού προς τις τράπεζες.  Πέραν αυτών, θα πρέπει να υπολογίσουμε εκατοντάδες άλλους, στους οποίους χορηγούμε καθημερινώς προφορικές – τηλεφωνικές συμβουλές.
        Πολύ σημαντικό για τον καταναλωτή είναι να επιλέξει σωστά αυτόν που θα συμβουλευτεί. Ο Νόμος 3869 είναι ξεκάθαρος: τον υπερχρεωμένο μπορούν να τον συμβουλεύσουν οι φορείς που τον συνδράμουν, σύμφωνα με το άρθρο 2§1 του νόμου 3869/2010. Στην Δυτική Μακεδονίας, τέτοιοι φορείς είναι:
-     Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών Δυτικής Μακεδονίας΄
-     Οι Δικηγορικοί Σύλλογοι (Κοζάνης και Καστοριάς)
-     Όλοι οι δικηγόροι.

Κρατήσαμε και κρατάμε χαμηλούς τόνους σε όλη αυτή την διαδικασία εφαρμογής του νόμου 3869/2010. Θα απαντήσουμε, όμως, σκληρά σε κάποιους από το ευρύτερο τραπεζικό σύστημα (εισπρακτικές εταιρείες, κάποιοι τραπεζικοί υπάλληλοι) που επέλεξαν να μας συκοφαντούν στους καταναλωτές με διαβάλματα του τύπου «σε κοροϊδεύουν», «θα καταστραφείς αν τους ακούσεις» κτλ. Θα πάρουν την απάντηση που τους πρέπει. Τώρα, όμως, απευθυνόμαστε στον καταναλωτή και τον ρωτάμε ευθέως: «Ποιον θα πιστέψεις; Αυτόν που σε οδήγησε στην υπερχρέωση και δεν θα διστάσει να σου πάρει το σπίτι, ο οποίος εκπροσωπεί τα συμφέροντα της άλλης μεριάς ή αυτόν που εκπροσωπεί τα δικά σου συμφέροντα»;

Στο σημείο αυτό θέλουμε να καταγγείλουμε τις παράνομες και καταχρηστικές πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών. Βλέπουν ότι έχουν ‘χάσει το παιχνίδι’ σε νομικό και οικονομικό επίπεδο και χτυπάνε τους καταναλωτές ανελέητα, με παράνομο τρόπο, μέσω των εισπρακτικών εταιρειών: συνεχή τηλεφωνήματα, ψυχολογικός πόλεμος, τηλεφωνήματα στον χώρο εργασίας, τηλεφωνήματα σε τρίτα πρόσωπα (ηλικιωμένους γονείς, αδέλφια, χωριανούς κτλ), στους οποίους γνωστοποιούν παρανόμως προσωπικά δεδομένα, συκοφάντηση των νομικών συμβούλων των δανειοληπτών κτλ. Πρόσφατα ψηφίστηκε ο νόμος 4038/2012 με τον οποίο γίνεται προσπάθεια να περιοριστούν οι παράνομες πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών. Εμείς από τη μεριά μας δηλώνουμε ότι κηρύσσουμε τον πόλεμο στις παράνομες πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών και θα είμαστε δίπλα στον καταναλωτή και σε αυτό το ζήτημα.

        Για τον λόγο αυτό, απευθύνουμε δημόσια πρόσκληση προς ειδικευμένους επιστήμονες, ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, να αναλάβουν εθελοντικά την ψυχολογική στήριξη των καταναλωτών που καθημερινά βάλλονται από τα τηλεφωνήματα των εισπρακτικών εταιρειών και έχουν οδηγηθεί σε τρομερά ψυχολογικά και οικογενειακά αδιέξοδα. Αναμένουμε την ανταπόκριση των συμπολιτών μας.
        Ο ρόλος του ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας τελειώνει στο στάδιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Δεν έχουμε ρόλο στην προσφυγή του καταναλωτή στη Δικαιοσύνη, όπου προσφεύγει με δικηγόρο της ελεύθερης επιλογής του (μας χορηγεί σχετική βεβαίωση με το γνήσιο της υπογραφής ότι ενημερώθηκε ότι μπορεί να επιλέξει ελεύθερα δικηγόρο για να προσφύγει στη Δικαιοσύνη).
        Παρακολουθούμε, βεβαίως, με ενδιαφέρον τις νομολογιακές εξελίξεις, τις δικαστικές δηλ. αποφάσεις σε πανελλήνιο και σε τοπικό επίπεδο, προκειμένου να ενημερώνουμε σχετικώς τον καταναλωτή ήδη από το αρχικό στάδιο.
        Σας αναφέρουμε, λοιπόν, ότι σε τοπικό επίπεδο είχαμε περίπτωση συμπολιτών μας, στην οποία το ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας τους συνέδραμε εξωδικαστικώς, οι οποίοι χρωστούσανε συνολικά περίπου 390.000€, από τα οποία διαγράφτηκαν 320.000€, με παράλληλη προστασία της α΄ κατοικίας (απόφαση του Ειρηνοδικείου Δεσκάτης). Παλαιότερα, είχαμε αναφερθεί σε εξίσου ευνοϊκές για τους καταναλωτές αποφάσεις του Ειρηνοδικείου Εορδαίας και Σερβίων (‘κούρεμα 70 – 80%).


ΤΟ «ΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΤΑΤΑΣ»:
Ξεκάθαρη είναι η θέση μας αναφορικά με το «Κίνημα της Πατάτας». Θεωρούμε θετικό ότι με τον τρόπο αυτό καταδείχθηκε περίτρανα η στρέβλωση της ελληνικής αγοράς, η λειτουργία καρτέλ, η παντελής απουσία ελεγκτικών μηχανισμών και η αισχροκέρδεια πολλών κρίκων της αλυσίδας της αγοράς (μεσαζόντων, χονδρεμπόρων κτλ).
Για όσο χρονικό διάστημα διαρκέσει, πρέπει να πληρούνται τρεις απαραίτητες προϋποθέσεις:
Α) να τηρούνται οι φορολογικές υποχρεώσεις,
Β) να πληρούνται οι όροι ασφάλειας και υγιεινής   και
Γ) να ενημερώνεται επαρκώς ο καταναλωτής για την προέλευση και την ποιότητα του προϊόντος και για το πόση ποσότητα μπορεί και πρέπει να αγοράσει (συνθήκες αποθήκευσης κτλ).
       
        Το κίνημα αυτό, όμως, δεν θα κρατήσει για πάντα. Γι’ αυτό καλούμε την οργανωμένη θεσμικώς τοπική αγορά (ΕΒΕ –Εμπορικοί Σύλλογοι), να απαντήσουνε με μειώσεις των τιμών των προϊόντων.
        Θέλουμε να στηρίξουμε την τοπική αγορά, την οργανωμένη τοπική αγορά και ιδιαίτερα τα ελληνικά προϊόντα και, ακόμη περισσότερο, τα τοπικά προϊόντα. Περιμένουμε, όμως, κινήσεις από την μεριά του οργανωμένου εμπορίου, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να … καταναλώνουν.


Προτρέπουμε τους καταναλωτές της Δυτικής Μακεδονίας  να αγκαλιάσουν το ΚΕ.Π.ΚΑ.  και να γίνουν ενεργά μέλη αυτού, εκδηλώνοντας παράλληλα ενδιαφέρον για την εγγραφή τους σε αυτό. Θα μας βρουν στο Σωκράτειο Μπλιούρειο Ίδρυμα στην Κοζάνη (απέναντι από τον Άγιο Νικόλα) σε καθημερινή βάση και τις ώρες από 08:30 έως 12:30.
          
  Θέλουμε να ευχαριστήσουμε τα Μ.Μ.Ε. για τη θετική τους προσφορά στους στόχους που έχει θέσει το ΚΕ.Π.ΚΑ. και όλους τους καταναλωτές και τους φορείς που ενεργά και συνειδητά συμβάλλουν στην πραγματοποίηση του σκοπού αυτού.

Σας ευχαριστώ.


ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ  ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΑΝΑΦΕΡΘΗΚΑΝ ΩΣ ΕΞΗΣ:
Ο Αντιπρόεδρος, κ. Θωμάς Παπαγιώτας, γεωπόνος, αναφέρθηκε ως εξής:
«Όλοι έχουμε το δικαίωμα προστασίας από ψεύτικες ή παραπλανητικές διαφημίσεις ή ετικέτες σήμανσης – δικαίωμα προστασίας από ανασφαλή ή χωρίς αξία φάρμακα και άλλα προϊόντα – δικαίωμα να επιλέγουμε ανάμεσα σε αρκετά ομοειδή προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές. Αλλά ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι τόσο σύνθετος, που οι ισχύοντες νόμοι δεν επαρκούν για να διασφαλίσουν τα δικαιώματα αυτά. Χιλιάδες προϊόντα καθημερινής χρήσης περιέχουν επικίνδυνες ουσίες. Κάθε χρόνο νέες χημικές ουσίες προστίθενται στα τρόφιμά μας ή ψεκάζονται στις καλλιέργειές μας. 90% των συνταγογραφούμενων φαρμάκων ήταν άγνωστα 20 χρόνια πριν. Αν μια νοικοκυρά δεν είναι εξειδικευμένη διατροφολόγος, μαθηματικός, χημικός και μηχανικός, δε μπορεί να ψωνίσει για την οικογένειά της ούτε να διαχειριστεί τα οικονομικά του σπιτιού της. Νέα φάρμακα τοποθετούνται στην αγορά, καθημερινά, χωρίς να είναι απαραίτητη η κατάθεση εκ των προτέρων αποδεικτικών στοιχείων ότι είναι πραγματικά αποτελεσματικά για να θεραπεύσουν τις ασθένειες για τις οποίες συνιστώνται. Το ένα πέμπτο του κρέατος που καταναλώνουμε δεν ελέγχεται από το Υπουργείο Γεωργίας». Είναι ομιλία του τ. Προέδρου των Η.Π.Α., Τ. Φ. Κέννεντυ, το 1962, 47 χρόνια δηλαδή πριν.
Η ομιλία αυτή σηματοδότησε την αναγνώριση των οχτώ βασικών δικαιωμάτων των καταναλωτών (Δικαίωμα στην ικανοποίηση των βασικών αναγκών, Δικαίωμα στην ασφάλεια, Δικαίωμα στην πληροφόρηση, Δικαίωμα στην επιλογή, Δικαίωμα στην εκπροσώπηση, Δικαίωμα στην αποζημίωση, Δικαίωμα στην εκπαίδευση, Δικαίωμα σε ένα υγιεινό περιβάλλον) μέσα από την υιοθέτηση, από τον Ο.Η.Ε. των κατευθυντήριων γραμμών, για τα δικαιώματα των καταναλωτών, στις 9 Απριλίου 1985. Και, όμως, αυτά τα προβλήματα ισχύουν ακόμα και σήμερα. Τι συνέβη και δεν έχουμε κάνει σημαντικά βήματα, μπροστά;
Δυστυχώς, τα δικαιώματά μας αμφισβητούνται, από την ελεύθερη αγορά και το νεοσυντηρητικό μοντέλο λειτουργίας της, που έχει αγκαλιάσει και η Ευρώπη. Όμως, οι καταναλωτές, εκτός από δικαιώματα έχουμε και ευθύνες. Οι δικές μας ευθύνες πηγάζουν, από τον ωχαδερφισμό (εγώ θα βγάζω το φίδι από την τρύπα;), από την μικρή συμμετοχή μας, σε ενώσεις καταναλωτών, όπως το ΚΕ.Π.ΚΑ., από τη λογική του καναπέ (κάποιος άλλος να αγωνιστεί για μένα, χωρίς εμένα), από την άκριτη και κακόβουλη κριτική, το τσουβάλιασμα και την απόρριψη του γεγονότος ότι κάποιος μπορεί να αγωνίζεται, για το κοινό καλό, χωρίς προσωπικό όφελος και χρειάζεται στήριξη. Αν οι καταναλωτές δε συνειδητοποιήσουμε ότι πρέπει να συμμετάσχουμε, σε υπαρκτές, εθελοντικές, δημοκρατικές, ενεργές ενώσεις καταναλωτών, οι αποφάσεις των εξουσιών θα λαμβάνονται, για εμάς, χωρίς εμάς και εις βάρος μας.
Οι προμηθευτές (παραγωγοί, βιομήχανοι, έμποροι, επιχειρηματίες) διαθέτουν ισχυρότατα λόμπι, τα οποία επηρεάζουν τα κέντρα λήψης αποφάσεων, συχνά, μάλιστα, υπαγορεύουν τις αποφάσεις τους. Εμείς, καθόμαστε, στον καναπέ μας και γκρινιάζουμε.
Το μέλλον, για τους καταναλωτές, προδιαγράφεται ζοφερό. Είναι ώρα να οργανωθούμε, να γίνουμε μέλη στο ΚΕ.Π.ΚΑ., να δυναμώσουμε τη φωνή μας, να διεκδικήσουμε όσα μας ανήκουν. Είναι ώρα να κάνουμε το σύνθημα του ΚΕ.Π.ΚΑ. πραγματικότητα.
Ιδίως στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης, τα δικαιώματα του καταναλωτή είναι εκ των ων ουκ άνευ στοιχεία για την αντιμετώπιση της κρίσης και την σταδιακή έξοδο από αυτήν.
Το μέλος του Δ.Σ. του ΚΕΠΚΑ, Παναγιώτης Παπαθανασίου, μηχανικός, αναφέρθηκε στις δράσεις του ΚΕΠΚΑ Δ. Μακεδονίας αναφορικά με την απόκτηση διαχειριστικής επάρκειας, προκειμένου να μπορούμε να συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκά προγράμματα προς όφελος των καταναλωτών. Ενημέρωσε, τέλος, τους εκπροσώπους του τύπου ότι πλέον το ΚΕ.Π.ΚΑ. Δ. Μακεδονίας διαθέτει το δικό του blog (kepkakozanis.blogspot.com), ενώ διαθέτει και σελίδα στο facebook.
Το μέλος του Δ.Σ. του ΚΕΠΚΑ, Γιάννης Παπαγεωργίου, οικονομολόγος, τόνισε ότι πρέπει όλοι οι τοπικοί φορείς να αγκαλιάσουν την πρόταση του ΚΕΠΚΑ για χαμηλές τιμές, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή και την αγορά του Πάσχα.
Τέλος, η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του ΚΕΠΚΑ, κα Αναστασία Σιλιάφη, διατροφολόγος, έκλεισε την Συνέντευξη Τύπου, προβαίνοντας σε ένα κάλεσμα στους καταναλωτές, να ενδυναμώσουν τις τάξεις του ΚΕΠΚΑ, προκειμένου να ακουστεί η φωνή μας στις σημερινές δύσκολες συνθήκες. Περιμένουμε όλους τους πολίτες – καταναλωτές να προσέλθουν στα γραφεία μας στο Μπλιούρειο Ίδρυμα (απέναντι από τον Άγιο Νικόλαο) Δευτέρα με Παρασκευή και ώρες 08:30-12:30 πμ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.