Τρίτη 5 Μαρτίου 2013

Έκθεση «Τόποι της Μνήμης – Πεδία Οραμάτων» και Παρουσίαση του βιβλίου του Γιάννη Ζιώγα:«Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/8» στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Η παρουσίαση μιας διαφορετικής διαδρομής προς τις Πρέσπες, μέσω του βιβλίου του εικαστικού Γιάννη Ζιώγα «Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/80» (εκδόσεις Αιγόκερως) θα είναι η τελευταία εκδήλωση στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων της
έκθεσης «Τόποι της Μνήμης - Πεδία Οραμάτων», το Σάββατο 9 Μαρτίου 2013, του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1, λιμάνι) στις 12:00, με αφορμή τη συμμετοχή της ομάδας «Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες» στην έκθεση.
Υπενθυμίζεται ότι η έκθεση ολοκληρώνεται την Κυριακή 10 Μαρτίου (Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Τετάρτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 10:00-18:00, Πέμπτη 10:00-21:00)), ενώ την ίδια μέρα, στις 12:00  οι επισκέπτες θα ξεναγηθούν από την ίδια την επιμελήτρια και Προϊσταμένη του ΚΣΤΘ Συραγώ Τσιάρα.
Το βιβλίο του Γιάννη Ζιώγα «Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/80» θα προλογίσουν οι:
Ιφιγένεια Βαμβακίδου (Αν. Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας),  Δημήτρης Θεοδωρόπουλος (Επίκουρος Καθηγητής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), Δημήτρης Μπέσσας (Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας), Γιάννης Ζιώγας, (Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας).
Τη συζήτηση θα συντονίσει η Αρετή Λεοπούλου (επιμελήτρια ΚΣΤΘ-ΚΜΣΤ).

Το βιβλίο
Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/80 είναι ένα βιβλίο που καταγράφει μέσα από την προσέγγιση του ζωγράφου-συγγραφέα τα πρώτα χρόνια λειτουργίας του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας στην Φλώρινα. Ο καλλιτέχνης είναι ένας στοχαστής, που μέσα από την προσέγγισή του, διαμορφώνει το έργο του, συμμετέχει στο κοινωνικό γίγνεσθαι, τοποθετεί την πρακτική του σε μια διαχρονική εξέλιξη. Πιστεύει πως η ίδρυση ενός πολιτιστικού θεσμού είναι ταυτόχρονα και ένα αιτούμενο που έχει σχέση με τις ανάγκες μιας κοινωνίας αλλά και μιας περιοχής.
Τα κείμενα παρατίθενται με την χρονολογική σειρά που γράφτηκαν και σχηματίζουν ένα ημερολόγιο που αναπτύσσεται από το 2006 ως το 2010 και καταγράφει τον τρόπο που ο ζωγράφος συναντά ιδέες, ανθρώπους, τόπους. Τα σκυλιά στο Μεσονήσι, οι éspaces quelconques, τα σύνορα, η ιστορία των εικόνων,  ο εμφύλιος, η φύση, τα ΚΤΕΛ όλα αυτά έρχονται να σχηματίσουν ένα ενιαίο κόσμο που σχηματίζει την διαδοχή επεισοδίων του Ημερολόγιου ενός ΠΔ 407/80.
Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/80 είναι ένα road movie ιδεών. Οι φωτογραφίες και οι εικόνες του βιβλίου σχηματίζουν ένα κείμενο που παραθέτει χωρία που είναι βιωματικά, κείμενα καλλιτεχνικής εκφραστικής ανάγκης και τεκμηριωμένα δοκίμια. Φλώρινα, Αθήνα, Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη σχηματίζουν ένα ενιαίο τόπο που συνδέεται από την καλλιτεχνική πρακτική του ζωγράφου-συγγραφέα. Το βιβλίο διατηρεί την φόρμα του ημερολόγιου και αποκτά  την εικόνα ενός ντοκουμέντου, ντοκουμέντου της πορείας ενός Έλληνα καλλιτέχνη την δεκαετία του 2000.
 Το βιβλίο Το ημερολόγιο ενός ΠΔ 407/80 ο καλλιτέχνης το έχει αφιερώσει στον Νίκο Παλυβό.

Ο Γιάννης Ζιώγας
Ο Γιάννης Ζιώγας γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1962. Από το 2012 είναι Επίκουρος Καθηγητής (με αντικείμενο τη Ζωγραφική) στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας. Σπούδασε Μαθηματικά (Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου Αθηνών). Κατέχει Master of Fine Arts από το School of Visual Arts (1991, Νέα Υόρκη). Έχει πραγματοποιήσει είκοσι ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2001 με την υποστήριξη του Ιδρύματος Κωστόπουλου παρέμεινε στη Νέα Υόρκη στο International and Curatorial Program. Για το έργο του έχουν γραφεί κριτικές στον Ελληνικό και διεθνή τύπο (New York Times, Artnews, Sculpture, Giornalle dell’ Αrte). Έχει γράψει κείμενα για τη θεωρία της τέχνης καθώς και τα εξής βιβλία: Ο βυζαντινός Μάλεβιτς, Ο Ταρκόφσκι στη Χαλκίδα και έχει συμμετάσχει στους συλλογικούς τόμους: Όψεις Λογοκρισίας και Παγκόσμια Τοπία.
Η «Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες/ ΤΑ ΣΥΜΒΑΝΤΑ» στην έκθεση.
Η Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες είναι μια καλλιτεχνική/εκπαιδευτική διαδικασία που αναπτύσσεται στην περιοχή των Πρεσπών από το 2007 και διοργανώνεται από το 1ο Εργαστήριο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας. (ΤΕΕΤ) με συντονιστή τον επίκουρο καθηγητή, ζωγράφο Γιάννη Ζιώγα. Η Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες ενεργοποιεί μια νομαδική διαδικασία που κινείται στην περιοχή των Πρεσπών ανιχνεύοντας την περιοχή, δημιουργώντας καλλιτεχνικά δρώμενα κι επιχειρώντας να σχηματίσει μια ώσμωση μεταξύ των συμμετεχόντων καλλιτεχνών και φοιτητών με την τοπική κοινωνία αλλά και την ευρύτερη γεωγραφική περιοχή.
Η περιοχή της Πρέσπας, αλλά και ευρύτερα η Φλώρινα, αντιμετωπίζεται ως ένας χώρος σύγχρονης αρχαιολογίας όπου αναπτύσσεται ένας διαρκής διάλογος και συμπεράσματα που τεκμηριώνονται με τα εργαλεία που παρέχει η προσέγγιση της κριτικής σκέψης. Με την Εικαστική Πορεία δίνεται η δυνατότητα να μετασχηματιστεί η περιοχή των Πρεσπών σε ένα σχεδόν αχανές εργαστήριο σύγχρονης εικαστικής έρευνας που διερευνά την έννοια του τοπίου, των συνόρων, του νομαδισμού, του σώματος και της αλληλεπίδρασης της τέχνης με την κοινωνία. Στο πλαίσιο αυτού του μετασχηματισμού ένα από τα πιο βασικά εργαλεία εργασίας και καλλιτεχνικής παραγωγής είναι η έννοια του συμβάντος. Το συμβάν είναι μια μη προγραμματισμένη συνάντηση που τροφοδοτεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα. Για να συναισθανθεί κάποιος το συμβάν οφείλει να διατηρεί την ματιά του πέρα από την προκατάληψη ή τον αρχικό σχεδιασμό. Κάθε προκατάληψη τυφλώνει την έκπληξη. Ο νομάδας καλλιτέχνης/περιπατητής κινείται στα μονοπάτια του Βέρνον, του Βαρνούντα ή στην διαδρομή Δασερής-Αγκαθωτού και συναντά αντικείμενα, εμπειρίες, ανθρώπους, γεγονότα. Δεκάδες άνθρωποι έχουν ήδη κινηθεί στις διαδρομές μεταξύ Πρεσπών και Φλώρινας συμβάλλοντας στην κοινή αυτή εμπειρία.
Στην πρόσκληση της συνάντησης ανταποκρίθηκαν οι:
 Λένα Αθανασοπούλου, Λεωνίδας Γκέλος, Μαρία Γρηγοριάδη, Γιάννης Δαϊκόπουλος, Δήμητρα Ερμείδου, Σπύρος Ζαμπέλης, Γιάννης Ζιώγας, Χρήστος Ιωαννίδης, Φίλιππος Καλαμάρας, Κατερίνα Κοντού, Πένυ Κορρέ, Φοίβη Κούτσελου, Ηλέκτρα Μάιπα, Γιώργος Μάκκας, Γιώτα Μακρή, Μικαέλα Μπέλια, Ελένη Νίσκα, Ινγκο Ντουννεμπίρ, Γιάννης Παπαδόπουλος, Μαρία Παπαλεξίου, Αλεξάνδρα Πάμπουκα, Άννα Πιάτου, Κική Στούμπου, Ράνια Σχορετσανίτη, Bill Gilbert, Eric Cook, KB Jones, Jeannette Heart-Mann, Jeffrey Nibert, Eso Robinson, Amelia Zaraftis.
Συντονιστής Εικαστικής Πορείας: Γιάννης Ζιώγας.
Συντονισμός: Λένα Αθανασοπούλου.
Βιντεοσκόπηση, επιμέλεια των βίντεο με τον Γιάννη Δαϊκόπουλο
και την σύνδεση με Ελ Πάσο: Ράνια Σχορετσανίτη.
Μονταζ βίντεο: Σοφία Μυράτ, Ράνια Σχορετσανίτη

Η έκθεση «Τόποι της μνήμης-Πεδία οραμάτων»
Η μνήμη της Θεσσαλονίκης και γειτονικών πόλεων, όπως η Κωνσταντινούπολη, ή το Βελιγράδι, η διερεύνηση της προσωπικής σκιαγράφησης ενός τόπου μέσω μαρτυριών, επικαλύψεων, ιζημάτων και αποκαλύψεων, η ίδια η πόλη ως μνημονικός τόπος ή ψυχογραφικό τοπίο, είναι οι βασικοί άξονες της έκθεσης «Τόποι της μνήμης-Πεδία οραμάτων» του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης
Μέσα από 16 έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, φωτογραφίες, βίντεο και εγκαταστάσεις, παλαιότερες παραγωγές του ΚΣΤΘ και νέα έργα που παρουσιάζονται για πρώτη φορά, αναδεικνύεται η βιωμένη μνήμη της πόλης, η φαντασίωση του πρότερου βίου της και η προβολή μελλοντικών προσδοκιών, αναδεικνύοντας διαφορετικές περιοχές από εκείνες που συνήθως εξυμνούνται στις επίσημες τελετές μνήμης επετειακού χαρακτήρα.

Συμμετέχοντες καλλιτέχνες: Nancy Atakan, Yevgeniy Fiks, Genco Gülan, Rena Rädle & Vladan Jeremić, Vladimir Miladinović, Miloš Tomić, Richard Whitlock, Αικατερίνη Γεγησιάν, Εικαστική Πορεία προς τις Πρέσπες, Σωτήρης Λιούκρας, Λήδα Παπακωνσταντίνου, Πάρις Πετρίδης – Σάκης Σερέφας, Μάριος Σπηλιόπουλος, Βίκυ Τσαλαματά, Ευανθία Τσαντίλα, Στέφανος Τσιβόπουλος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.