Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Οικονομική πληγή οι μετακινήσεις Ελλήνων για ψώνια στα Σκόπια

Τι δείχνει νέα έρευνα για τις διασυνοριακές μετακινήσεις με σκοπό τα ψώνια. Οικονομικές απώλειες διαπιστώνουν οι επιχειρηματίες στη Φλώρινα. Πολλοί Έλληνες προτιμούν την ΠΓΔΜ
Απογοήτευση ως προς τα ενδεχόμενα ευεργετικά αποτελέσματα από τις
μετακινήσεις πολιτών μεταξύ της Ελλάδας και της ΠΓΔΜ, εκφράζουν κάτοικοι και επιχειρηματίες της Φλώρινας. Μάλιστα, οκτώ στους δέκα επιχειρηματίες έχουν κατασταλάξει ότι, οι διασυνοριακές μετακινήσεις ζημιώνουν την τοπική αγορά, μόλις ένας στους δέκα πιστεύει ότι ούτε χάνει, ούτε κερδίζει από αυτές και σχεδόν κανείς (για την ακρίβεια τρεις επιχειρηματίες σε σύνολο 250) δεν έχει τη γνώμη ότι οι μετακινήσεις πληθυσμών επιδρούν θετικά στην τοπική αγορά.
Το εύρημα αυτό προκύπτει από την έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝΕΜΥ) της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), με τίτλο: "Διασυνοριακές μετακινήσεις και εμπόριο: Η περίπτωση της Φλώρινας".
Η έρευνα παρουσιάστηκε, στη Θεσσαλονίκη, σε συνέντευξη Τύπου της ΕΣΕΕ, στη διάρκεια της οποίας ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Θεόδωρος Καράογλου αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας μιας "ισχυρής εσωτερικής αγοράς, η οποία θα λειτουργεί ως υπόστρωμα της εξωστρέφειας που πρέπει να διακρίνει την ελληνική οικονομία, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της επανεκκίνησης των τοπικών οικονομιών".
Σύμφωνα με την έρευνα, την ίδια γνώμη με τους επιχειρηματίες έχουν στο σύνολό τους και οι κάτοικοι του νομού, αφού, όταν ρωτήθηκαν για το ποιος απολαμβάνει τα οφέλη της οικονομικής αλληλεπίδρασης, ούτε ένας δεν απάντησε "οι εμπορικές επιχειρήσεις της Φλώρινας". Αντιθέτως, τρεις στους τέσσερις έχουν τη γνώμη ότι, επωφελείται κυρίως η αντίστοιχη ομάδα των πολιτών της ΠΓΔΜ. Σε ό,τι αφορά τους κατοίκους τόσο του Αμύνταιου, όσο και της Φλώρινας, τα ποσοστά απόκρισης είναι ίσα και στις δύο περιπτώσεις.
Ακόμα πιο απογοητευμένοι φαίνονται οι κάτοικοι του Αμύνταιου σε σύγκριση με τους κατοίκους της Φλώρινας, αφού μόλις το 3% των πρώτων έχει την πεποίθηση ότι είναι αυτοί που επωφελούνται από την οικονομική αλληλεπίδραση στην περιοχή, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους ερωτώμενους στην πόλη της Φλώρινας ανεβαίνει στο 15%.
Το 96,7% των επιχειρηματιών του νομού (Φλώρινα και Αμύνταιο) διαπιστώνει ότι, το εισόδημά του έχει μειωθεί κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Για το 41,2% των επιχειρηματιών η οικονομική κατάσταση της επιχείρησής τους μπορεί να χαρακτηριστεί "μέτρια". Αντιθέτως, μόνο το 8% των ερωτηθέντων περιγράφουν την οικονομική κατάσταση της επιχείρησής τους ως "καλή" ή και "πολύ καλή". Η εικόνα αυτή δεν μεταβάλλεται ανά περιοχή δραστηριοποίησης: "κακή" χαρακτηρίζουν την οικονομική κατάσταση της επιχείρησης τους σχεδόν οι μισοί επιχειρηματίες και της Φλώρινας και του Αμύνταιου.
Οι πελάτες πάνε στα Μπίτολα
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των επιχειρηματιών διαπιστώνεται μια ισχυρή τάση αποδυνάμωσης της αγοραστικής κίνησης στον νομό Φλώρινας, αφού 7 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν χάσει πελάτες, οι οποίοι πλέον προτιμούν αντίστοιχες επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ, ενώ η μέση τιμή του ποσοστού επί του τζίρου που αντιπροσωπεύουν οι πελάτες οι οποίοι "προδίδουν" τα τοπικά καταστήματα υπολογίστηκε σε 32%.
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από τα ευρήματα της έρευνας στα νοικοκυριά, καθώς, περίπου τέσσερις στους δέκα κατοίκους της Φλώρινας (36%) έχουν συμπεριλάβει αγορά εκτός των συνόρων ως τοποθεσία όπου θα πραγματοποιήσουν κάποιες από τις βασικές τους αγορές. Παράλληλα, το 83% των υπόλοιπων νοικοκυριών έχουν περάσει ήδη και πολλάκις τα σύνορα με προορισμό τα Μπίτολα (Μοναστήρι).
Από τη διερεύνηση της συχνότητας των επισκέψεων που πραγματοποιούν οι κάτοικοι της Φλώρινας στην Μπίτολα (Μοναστήρι) - και ιδιαίτερα όσοι μεταβαίνουν εκεί για καταναλωτικούς λόγους - μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο φαινόμενο έχει πλέον παγιωθεί ως τρόπος ζωής, με άλλα λόγια συνιστά οργανωμένη καταναλωτική συνήθεια.
Όσον αφορά τους συνειδητοποιημένους καταναλωτές, έξι στους δέκα μεταβαίνουν στη συγκεκριμένη πόλη της ΠΓΔΜ τουλάχιστον μία φορά τον μήνα για τον σκοπό αυτό, ποσοστό δηλαδή δεκαπλάσιο από το 6% των ευκαιριακών καταναλωτών.
Η διασταύρωση της πρόθεσης να ψωνίσουν από την εμπορική αγορά της γειτονικής χώρας κατά το επόμενο τρίμηνο με το αν επισκέπτονται αγορά εκτός συνόρων δείχνει καταρχάς ότι το 66% των πιστών καταναλωτών θα το πράξει εντός του επόμενου τριμήνου· το εύρημα αυτό συμφωνεί με τη συχνότητα που αναφέρθηκε προηγουμένως ότι έξι στους δέκα (καταναλωτές) πηγαίνουν στην Μπίτολα (Μοναστήρι) για αγορές τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
Ωστόσο, διαφορετική είναι η εικόνα για τους κατοίκους του Αμύνταιου, καθώς το 85% δήλωσε ότι δεν μεταβαίνει σε εμπορικές αγορές εκτός Ελλάδας, σε αντίθεση με το 56% των πολιτών της Φλώρινας.Ως προς το καταναλωτικό προφίλ των μετακινούμενων από τη Φλώρινα στην Μπίτολα (Μοναστήρι), ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Ελλήνων που μετακινούνται σε εμπορικές αγορές της ΠΓΔΜ έρχονται, έστω και μικρή διαφορά της τάξης του 6%, οι υπαίθριες αγορές στα Μπίτολα.
Βασιζόμενοι στις απαντήσεις που δόθηκαν στο ερώτημα γιατί πηγαίνουν σε αγορά εκτός συνόρων, όπου η πλειονότητα απάντησε "λόγω των καλύτερων τιμών", πιθανολογείται ότι στις υπαίθριες αγορές βρίσκουν τις καλύτερες προσφορές ή ακόμη έχουν τη δυνατότητα για "παζάρια".
Ως προς το είδος των προϊόντων που προμηθεύονται από την εμπορική αγορά της γειτονικής χώρας, αξίζει να επισημανθεί ότι τρεις στους τέσσερις κατοίκους της Φλώρινας περνούν τα σύνορα για να εφοδιαστούν βενζίνη κίνησης - μάλιστα, κάποιοι από αυτούς μετακινούνται μόνον για αυτόν τον λόγο. Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται και από τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των καυσίμων οι οποίοι δηλώνουν σε αναλογία εννιά στους δέκα ότι χάνουν πελάτες το τελευταίο έτος λόγω της διασυνοριακής μετακίνησης.
"Δεν θα ήταν επομένως υπερβολή να συμπεράνουμε ότι η μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων λόγω φορολογίας στην Ελλάδα αποτελεί βασικό παράγοντα εξώθησης των καταναλωτών προς την εμπορική αγορά της ΠΓΔΜ" αναφέρεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.
Δεύτερα σε προτίμηση, μετά τα καύσιμα κίνησης, έρχονται τα τρόφιμα και τα είδη ένδυσης/υπόδησης (με ποσοστά 48% και 40% αντίστοιχα).
Όσον αφορά το χρηματικό ποσό που δαπανούν οι καταναλωτές της Φλώρινας στη γειτονική χώρα, θετικό είναι ότι μένει επί το πλείστον σε χαμηλά επίπεδα. Τα 2/3 των σταθερών Ελλήνων καταναλωτών δαπανούν μηνιαίως έως 100 ευρώ σην Μπίτολα (Μοναστήρι).
Εισροή καταναλωτών από την ΠΓΔΜ
Ως προς την εισροή καταναλωτών από την ΠΓΔΜ, προκύπτει ότι, επτά στους δέκα καταναλωτές από τη βαλκανική αυτή χώρα δήλωσαν ότι, ο κύριος λόγος επίσκεψης στην Ελλάδα είναι για να αγοράσουν αγαθά· οι υπόλοιποι έρχονται στην Ελλάδα είτε για τουρισμό/αναψυχή είτε για εργασιακούς λόγους.
Από τους επισκέπτες-καταναλωτές 9 στους 10 καταλήγουν στην πόλη της Φλώρινας. Η δε εισροή αυτή στην πρωτεύουσα του νομού έχει τα χαρακτηριστικά της σταθερότητας και της συνέπειας σε μεγαλύτερο βαθμό από την εκροή καταναλωτών, αφού στους πιστούς καταναλωτές από την ΠΓΔΜ διαπιστώνεται ότι, το ποσοστό αυτών που επισκέπτονται την εμπορική αγορά της Φλώρινας τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα είναι τριπλάσιο από το αντίστοιχο ποσοστό των Ελλήνων που μεταβαίνουν στην Μπίτολα (Μοναστήρι).
Παράλληλα, με βάση τις απαντήσεις των επιχειρηματιών της περιοχής, πελάτες από τη γειτονική χώρα έχει η μία στις τέσσερις επιχειρήσεις της Φλώρινας και μόλις το 3% των επιχειρήσεων του Αμύνταιου.
Τέλος, ενώ οι επιχειρήσεις έχουν απώλειες της τάξης του ενός τρίτου του τζίρου τους από τις διασυνοριακές μετακινήσεις, το ποσοστό που ανακτούν λόγω της εισροής καταναλωτών είναι μόλις 5% -αν και οι νεότερες επιχειρήσεις φαίνεται να επωφελούνται κάπως περισσότερο.
(Με πληροφορίες από ΑΠΕ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.