Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Τρίτη 15 Απριλίου 2014

Φλώρινα 2012…Το στεγασμένο εμπόριο στο «νεκροκρέβατο»!

Αναρτήθηκε τον Αύγουστο 
του 2012 αλλά είναι…
ΕΠΙΚΑΙΡΟ ΟΣΟ ΠΟΤΕ (!!!)
 «Το παρεμπόριο, ασκούμενο στο περιθώριο των νομίμων συναλλαγών μεταξύ εμπόρων και καταναλωτών, σαν ιδιαίτερη πτυχή στρέβλωσης του ανταγωνισμού, έχει πάρει τα τελευταία χρόνια εκτεταμένες διαστάσεις με αποτέλεσμα το φαινόμενο να απειλεί την ομαλή λειτουργία της αγοράς και την βιωσιμότητα των νομίμων επιχειρήσεων.

 Το διαπιστούμενο έλλειμμα εξαιτίας του μεγενθυνόμενου παρεμπορίου ζημιώνει τόσο τις επιχειρήσεις όσο και τους καταναλωτές με τεράστια ζημία στην Εθνική μας Οικονομία.
Πλήττεται άμεσα η ανταγωνιστικότητα των νομίμως λειτουργούντων επιχειρήσεων, οι οποίες στηρίζουν την οικονομία της χώρας εφόσον αυτές οι επιχειρήσεις καλούνται να ανταγωνιστούν με άνισους όρους κόστους παραγωγής και διακίνησης προϊόντα μη ελεγμένης ποιότητας. Όταν ζημιώνεται η βιοτεχνία από το παρεμπόριο οι επιπτώσεις είναι καταστροφικές για την οικονομία της χώρας μας, την απασχόληση και το κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα».
(Απόσπασμα από σχετική μελέτη της Ένωσης των Επιμελητηρίων Ελλάδος.
«Η λαϊκή αγορά είναι εβδομαδιαία διοργάνωση πώλησης φρέσκων τροφίμων με κύριο σκοπό την προμήθεια του πληθυσμού με βασικά προϊόντα διατροφής κατευθείαν από τον παραγωγό από την μια, και για να δώσει την δυνατότητα στον παραγωγό να διοχετεύσει τα προϊόντα του κατευθείαν στον καταναλωτή από την άλλη μεριά. Βέβαια εκτός από γεωργικά τρόφιμα στην λαϊκή αγορά συναντούμε και άλλα προϊόντα, διατροφής και μη, π.χ. ψάρια, ρουχισμό και άλλα.
Η λαϊκή αγορά συνήθως διοργανώνεται μια φορά την εβδομάδα σε προκαθορισμένο, πάντα το ίδιο μέρος, που συνήθως είναι μια πλατεία ή ένας δρόμος. Διαρκεί λίγες ώρες. Συνήθως από το πρωί (οχτώ η ώρα) μέχρι το μεσημέρι (δύο ή τρεις). Οι πάγκοι είναι φορητοί, συναρμολογούνται το πρωί και αποσυναρμολογούνται στο τέλος της αγοράς.» (Ορισμός της έννοιας «Λαϊκή Αγορά), όπως αυτός αναγράφεται στη ιστοσελίδα της Ομοσπονδίας πωλητών Λαϊκών Αγορών).
Έχω διαβάσει κατά καιρούς καταγγελίες, διαμαρτυρίες, μελέτες και αλλά σχετικά δημοσιεύματα, που αφορούν στα μύρια τόσα προβλήματα, που έχουν να αντιμετωπίσουν οι έμποροι της πόλης μας.  Έχουν γίνει αναφορές στην υψηλή φορολόγηση, στο δυσβάστακτο κόστος των ασφαλιστικών εισφορών, στην αιμορραγία που υφίσταται η αγορά μας από την αθρόα προσέλευση στην αγορά των γειτονικών Βιτωλίων, στο  υψηλό κόστος θέρμανσης κατά τη διάρκεια του χειμώνα και βέβαια στο μέγα πρόβλημα της έλλειψης «ζεστού χρήματος» λόγω της οικονομικής κρίσης, που περνά η πατρίδα και διπλά ο τόπος μας.
Όλα τα παραπάνω είναι πραγματικά και απολύτως αληθινά. Όποιος δεν έχει ασχοληθεί με το στεγασμένο εμπόριο, δεν μπορεί να κατανοήσει και να νοιώσει τις δύσκολες στιγμές που περνά και μάλλον θα συνεχίσει να περνά για πολύ καιρό ακόμα, ο εμπορικός κόσμος της Φλώρινας.
Ακόμα και οι έμποροι της πόλης μας έχουν τις δικές τους ευθύνες, που όμως δεν είναι του παρόντος να εξεταστούν και να συζητηθούν. 
 Η λύση για όλα τα παραπάνω συσσωρευμένα και σύνθετα  προβλήματα δεν είναι ούτε εύκολη ούτε «μαγική».
Οι εμπλεκόμενοι τοπικοί φορείς, (Περιφέρεια, Δήμος, Επιμελητήριο, Εμπορικός Σύλλογος), έχοντας περιορισμένες δυνατότητες παρέμβασης για την επίλυση όλων των παραπάνω προβλημάτων, που απασχολούν τον εμπορικό κόσμο της Φλώρινας, με κάποιες μεμονωμένες, φιλότιμες αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις άκαρπες κινήσεις, δυστυχώς  έχουν μετατραπεί και αυτοί σε «απλοί θεατές», του πασίγνωστου έργου «Ο Θάνατος του Εμποράκου».
Το ερώτημα που τίθεται όμως εύλογα είναι το εξής:               Τί μπορούν να κάνουν οι Αρχές και τοπικοί φορείς για να «απαλύνουν τον πόνο» του εμπορικού κόσμου της πόλης μας; Κατά πως φαίνεται, πολύ λίγα πράματα.
Όμως ένα από αυτά τα «πολύ λίγα» που μπορούν να κάνουν και δυστυχώς ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΟΥΝ, είναι να φροντίσουν για την πάταξη του ΠΑΡΑΕΜΠΟΡΙΟΥ, που στη Φλώρινα ΑΝΘΕΙ!!!                                                                    Για να δούμε τι συμβαίνει σήμερα στην πόλη μας με τους «επιτήδειους παραεμπόρους», που δεν έχουν να πληρώσουν ΟΑΕΕ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΦΠΑ, πετρέλαιο θέρμανσης ,υπαλληλικό προσωπικό και τόσες άλλες υποχρεώσεις προς τρίτους (τράπεζες, προμηθευτές κ.α.)

Γωνία Β. Φιλίππου-Ν. Χάσου: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (Τετάρτη και Σάββατο), βεντάλιες. 

Γωνία Ν. Χάσου-Τ. Ναούμ: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (Τετάρτη και μερικά Σάββατα), ξηροί καρποί. 

Οδός Ν. Χάσου: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (σε καθημερινή βάση), οπωρολαχανικά σε τουλάχιστον 3 διαφορετικά σημεία.   
    
Γωνία Καστρισιανάκη- Σαρανταπόρου: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (σε καθημερινή βάση), καρπούζια 

Γωνία Σαρανταπόρου-Π. Μελά:ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ καρπούζια και άλλα οπωρολαχανικά.

Γωνία Σαρανταπόρου- Π. Μελά (πεζοδρόμος): ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (σε καθημερινή βάση), οπωρολαχανικά Μεσημερίου Πέλλας.   

Γωνία Δ. Αγοράς-Β. Φιλίππου: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ εργαλεία, αναπτήρες κλπ.     
                    
Γωνία Μητροπολίτου Α. Καντιώτη-25ης Μαρτίου: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ (σε καθημερινή βάση), οπωρολαχανικά Μεσημερίου Πέλλας.   
                                                          
 Σε κεντρικές οδούς: ΠΩΛΟΥΝΤΑΙ αθλητικά παπούτσια από  δύστυχους «μελαμψούς».

Για όλα τα παραπάνω «σημεία πώλησης», υπάρχει και το σχετικό φωτογραφικό υλικό, που βρίσκεται στη διάθεση οποιουδήποτε δύσπιστου αναγνώστη.
Επειδή όμως όλος ο κόσμος και κυρίως ο εμπορικός, έχει «κουραστεί» από το διαπιστωτικό λόγο, και την επιδερμική απλώς αναφορά, στα προβλήματα του, καταθέτω και τις ακόλουθες προτάσεις, που έχουν να κάνουν με ένα τουλάχιστον πρόβλημα του εμπορικού κόσμου:                      Τον ΑΘΕΜΙΤΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ, που υφίσταται ο στεγασμένος έμπορος.
Άμεση απαγόρευση στους διαφόρους «παραεμπόρους»/παραγωγούς, που δεν είναι Φλωρινιώτες και πουλούν τα προϊόντα τους σε διάφορα σημεία της πόλης, αφού δεν κατέχουν σχετική άδεια, που να τους επιτρέπει να κατέχουν θέση στον καθορισμένο χώρο που διεξάγεται η Λαϊκή Αγορά.
Άμεση επανεξέταση των αδειών πωλητή Λαϊκής Αγοράς, για να διαπιστωθεί εάν ισχύουν οι παλαιότεροι οροί χορήγησης τους. (Κάποιοι από αυτούς, έχουν γίνει εκατομμυριούχοι δουλεύοντας βέβαια σκληρά, αλλά εις βάρος των «πραγματικών» εμπόρων, ΑΘΕΜΙΤΑ).
Διενέργεια ελέγχων, για να διαπιστωθεί αν τηρούνται οι διαγραμμίσεις που καθορίζουν το χώρο και οι κανόνες υγιεινής και κατά τη διάρκεια της πώλησης αλλά και μετά την αποχώρηση των πωλητών, αφού ο κανονισμός λειτουργίας της Λαϊκής Αγοράς, τους υποχρεώνει να καθαρίζουν το χώρο που κατέχουν, μετά τη λήξη της Λαϊκής Αγοράς.  (Δυστυχώς η παραπάνω υποχρέωση δεν τηρείται ΠΟΤΕ, με αποτέλεσμα να απασχολούνται για τον καθαρισμό του χώρου, πολλοί εργάτες καθαριότητας για πολλές ώρες. Αν δεν κάνω λάθος την υπηρεσία καθαριότητας την πληρώνουν και οι έμποροι της πόλης!)
Διενέργεια ελέγχων, για να διαπιστωθεί εάν οι «παραγωγοί» είναι παραγωγοί, που προσφέρουν ντόπια προϊόντα στους καταναλωτές ή είναι επιτήδειοι έμποροι, που εκμεταλλεύονται τη βούληση των πελατών να φάνε αγνά τοπικά προϊόντα, προσφέροντας τους αγορασμένα και πολλές φορές εισαγόμενα αγαθά!
Αυστηρός καθορισμός του χώρου και χρόνου που πραγματοποιείται η Λαϊκή Αγορά, για να εξαλειφτεί η εικόνα που παρατηρείται σήμερα, μια εικόνα ντροπιαστική και προσβλητική για τους εμπόρους της πόλης μας αλλά και μια εικόνα που πιστεύω δεν τιμά κανέναν, αφού στην καλύτερη των περιπτώσεων θυμίζει επαρχιακή πόλη της Ινδίας, όπου πωλουνται προϊόντα σε τουλάχιστον 10 (!) διαφορετικά σημεία, εκτός του χώρου της Λαϊκής Αγοράς!!! (Δεν αναφέρομαι στα καθορισμένα σημεία που έχουν νόμιμα  παραχωρηθεί σε συμπολίτες μας Αθίγγανους ή στους συμπαθέστατους πωλητές της τοπικής φράουλας, που πουλούν το προϊόν τους για λίγες μόνο ημέρες, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού).                                                         Στο σημείο αυτό, θέλω να αναφερθώ και σε προηγούμενη πρωτοβουλία του Προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου της Φλώρινας, ο όποιος με συχνές επισκέψεις του στην Εισαγγελία με τη συνοδεία και άλλων έμπορων, είχαν καταφέρει να εκλείψει αυτή η θλιβερή και απαράδεκτη εικόνα, τουλάχιστον από την οδό Ν. Χάσου.                           (Ποτέ μου δεν κατάλαβα, γιατί για να κάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες τα αυτονόητα, πρέπει ο πολίτης να προσφύγει στην Εισαγγελία!)
Θέλω να ξεκαθαρίσω πως καμία περίπτωση δεν καταφέρομαι κατά της Λαϊκής Αγοράς σαν θεσμό, που όταν λειτούργει εύρυθμα και με κανόνες, τα οφέλη της είναι πολλαπλά και για το καταναλωτικό κοινό, για την τοπική οικονομία, αλλά ακόμα και για τους εμπόρους της πόλης μας, που ξέρουν ή οφείλουν να ξέρουν τι σημαίνει υγιής ανταγωνισμός.                                                                     Καταφέρομαι κατά της άθλιας εικόνας που αντικρίζω σχεδόν καθημερινά, με πωλητές κάθε είδους να εκθέτουν την πραμάτεια τους «όπου τους καπνίσει». Αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, βλέπω σε λίγο καιρό, τους εμπόρους της πόλης να κλείνουν τα πολυέξοδα καταστήματα τους και να περιφέρονται και αυτοί στους δρόμους με τα εμπορεύματα φορτωμένα σε κάποιο καροτσάκι ή σε καρότσα αυτοκίνητου.
Κλείνοντας, θέλω να πιστεύω πως οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι για την ομαλή λειτουργία της αγοράς, λόγω φόρτου εργασίας και ίσως άλλης ιεράρχησης στα ζητήματα που απασχολούν το Δήμο ή την Περιφέρεια, δεν έχουν δείξει την απαραίτητη προσοχή στο παραπάνω «καυτό», τουλάχιστον για τον εμπορικό κόσμο της πόλης μας ζήτημα. Ελπίζω να έχω δίκιο.                                                              Δε  θέλω να πιστεύω πως έχουν υποκύψει και συνεχίζουν να υποκύπτουν σε «άνωθεν εντολές» ή  «προχωρούν σε  προσωπικές εξυπηρετήσεις».                                               Τη δεύτερη εκδοχή την έχω ζήσει στο παρελθόν, βλέποντας τους «άρχοντες του Νομού» να εξυπηρετούν δημάρχους και Νομάρχες όμορων νομών σε βάρος της τοπικής αγοράς, της αισθητικής της πόλης μας, ακόμα και σε βάρος των τοπικών παραγώγων. Ομολογώ πως ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΗΚΑ.   Δε θέλω να το ξαναζήσω.-
                                                                                                                       Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
                                                                    Χάτζιος Ε. Μιχαήλ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.