Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2017

Συμβουλές προς νέους Συναδέλφους από έναν βετεράνο μαθηματικό

Αγαπητοί Συνάδελφοι

Μετά 34 χρόνια στη Δημόσια εκπαίδευση παίρνω το θάρρος (και το θράσος ίσως) να απευθυνθώ στους νέους Μαθηματικούς και να
καταθέσω τις θέσεις μου σχετικά με το μάθημα στην τάξη. Κατέληξα στις συμβουλές αυτές, γιατί η στάση της κοινωνίας απέναντί μας δεν είναι η καλύτερη και η ευθύνη που έχουμε είναι μεγάλη. Η Παιδαγωγική στην εποχή μου ήταν ανύπαρκτη, και πειραματίστηκα αρκετά μέχρι να καταλήξω να είμαι δάσκαλος, επιστήμονας, εκπαιδευτής, παιδαγωγός. Επειδή τα μαθηματικά είναι ο φόβος των μαθητών προτίμησα να είμαι περισσότερο φίλος τους. Σε ότι αφορά την συμπεριφορά ήμουν απέναντι. Το "γεια σας κύριε" που εισπράττω κάθε μέρα είναι η απόδειξη ότι δεν έκανα λάθος.

1) Οργανώστε την διδασκαλία σας. Οι οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι αρκετά κατατοπιστικές. Μια ώρα πάνω, μια ώρα κάτω απόκλιση δεν είναι τρομερό.
2) Φτιάξτε σχέδια μαθήματος. Φύλλο και μάθημα. Θα σας "φάει" λίγο χρόνο την πρώτη χρονιά, αλλά  θα σας απαλλάξει από αρκετό άγχος τα επόμενα.
    α) Τι θα διδάξετε (στόχοι)
    β) Ποιες ασκήσεις του βιβλίου ταιριάζουν με τους στόχους.
    γ) Ποιες ασκήσεις από βοηθήματα θα κάλυπταν τυχόν κενά του σχολικού βιβλίου. Το φαινόμενο να μπαίνουν κάποιοι συνάδελφοι στην τάξη με ένα βοήθημα, ντυμένο για να μη φαίνεται ο συγγραφέας είναι επιεικώς απαράδεκτο. Κάνει το μάθημα ο συγγραφέας. Εσείς να γράφετε το σενάριο, εσείς να είστε και ο πρωταγωνιστής. http://plansmath.blogspot.gr/
3) Στα μαθήματα που έχουν επαναληπτικό χαρακτήρα από προηγούμενες τάξεις π.χ. βασικές έννοιες της Γεωμετρίας, δώστε φωτοτυπίες και απειλείστε με τεστάκι. (Να δείτε πως θα τα μάθουν!)
4) Αξιοποιείστε το κομπιούτερ. Στο word υπάρχει το math type για εκτύπωση  μαθηματικών συμβόλων. Αποθηκεύστε τα σχέδια μαθήματος και τα διαγωνίσματα και έχετε την άνεση να τα  βελτιώσετε για επόμενη χρήση.
5) Διδάξτε αντιπροσωπευτικές ασκήσεις. Μην χάνετε χρόνο σε εξεζητημένες περιπτώσεις. Αφήστε τα στην επανάληψη. 
6) Άστρο λαμπρό ο μαθητής. Γι' αυτόν γίνεται το μάθημα. Αυτόν θέλουμε να μυήσουμε στον κόσμο των μαθηματικών. Φροντίστε να τους μάθετε από τις πρώτες κιόλας μέρες. Πώς να αξιολογήσεις έναν μαθητή αν δεν τον γνωρίζεις καλά; Με τα επώνυμα φυσικά. Να κρατάμε τις...αποστάσεις. Υπάρχουν μαθητές που δεν "τραβάνε". Ασχοληθείτε με αυτούς, όχι όμως σε βάρος της γνώσης. Μην ξεχνάτε αυτούς που θέλουν να μάθουν. 
7) Να βγει η ύλη, όσο αυτό είναι δυνατόν. Είναι απαράδεκτο να χάνετε ώρες και ώρες στην αρχή της χρονιάς και στο τέλος να παραδίνετε ένα κεφάλαιο σε μια ώρα.
8) Να μη κάνετε μάθημα για να μπείτε στο μάτι των φροντιστών. Αυτοί να σας ακολουθούν, να σας συμπληρώνουν, όχι το αντίστροφο. "Μας το είπε ο καθηγητής" να λένε οι μαθητές το απόγευμα στο φροντιστήριο.
9) Η εξέταση να γίνεται γραπτώς. Λίγο κουραστικό αλλά δίκαιο. Εξετάζονται όλοι την ίδια ώρα, στα ίδια θέματα, στον ίδιο χρόνο. (Έβαζα τουλάχιστον 5 test στο τρίμηνο, τα οποία μου επέστρεφαν με υπογραφή του κηδεμόνα. ΠΟΤΕ οι κηδεμόνες δεν μου έκαναν παράπονα). Τα θέματα να  αναφέρονται κατά προτεραιότητα σε ύλη που έχετε διδάξει. Έτσι ελέγχετε και τον εαυτό σας. Σε μεγάλη αποτυχία αναρωτηθείτε: Μήπως δεν τα είπα καλά;
 Στους καλούς μαθητές μη λυπάστε τα 20άρια. Είναι κίνητρο για μεγαλύτερη προσπάθεια. Για τους...τεμπέληδες, (τονίζω το τεμπέληδες) υπάρχει και ο Σεπτέμβριος. 
10) Το μάθημα να γίνεται σε ευχάριστο περιβάλλον. Κάποιο ανέκδοτο, κάποιο πείραγμα- προς Θεού- όχι προσωπικό, αυξάνει την διάθεση για το μάθημα, αλλά μέσα στα όρια. Η πλάκα- πλάκα και το μάθημα- μάθημα.

Στα παραπάνω βάλτε το προσωπικό σας στυλ. Κάντε τις βελτιώσεις ανάλογα με την ποιότητα των μαθητών. Ελιχθείτε και από τμήμα σε τμήμα. Το μάθημα είναι γεγονός μοναδικό, και ανεπανάληπτο. Να βγαίνετε από την τάξη και να λέτε: ΠΕΤΥΧΕ, ΔΕΝ ΕΤΥΧΕ.  
                                                          
                                    Καλή σχολική χρονιά

                                                                        Σολδάτος Μπάμπης

                                                                http://colpomath.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.