Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Κυριακή 10 Ιανουαρίου 2021

*Γνωριμία με Φιλοσόφους-Σοφιστές-Σοφούς και Νομοθέτες της Αρχαίας Ελλάδας:Γοργίας-Λεοντίνειος - Σικελία (480 Π.Χρ.)

:Γοργίας-Λεοντίνειος

Ο Γοργίας υπήρξε ο κατ' εξοχήν διδάσκαλος της τέχνης του λόγου. Η πεποίθηση του Γοργία στην δύναμη του λόγου είναι χαρακτηριστική "λόγος

δυνάστης μέγας").

Θεωρεί τον λόγο σαν κατάλληλο όργανο προς δημιουργία της ρητορικής πειθούς, η οποία απέκλειε την χρήση της βίας.

Υπεστήριξε ότι η ρητορική είναι η αρίστη πασών των τεχνών. Επεδίωκε, όπως ο Πρωταγόρας, να διδάξει την "πολιτικήν αρετήν. Εδίδαξε στους μαθητές του να καταστούν ικανοί να πείθουν δια της τέχνης του λόγου.

Αποδίδει και αυτός πρωταρχική σημασία στο υποκειμενικό κριτήριο. Μεγάλο μέρος της φήμης του οφείλεται στο σύγγραμμά του, που έφερε τον εντυπωσιακό τίτλο "περί του µη όντος” από το οποίο διασώθηκαν αποσπάσματα, από τα 0ποία φαίνεται η ανάλυση της Θεωρίας του «περί ατομισμού»

Έγραψε τον Επιτάφιον" υπέρ των εν πολέμω πεσόντων Αθηναίων, στο οποίο έργο του κατακρίνει τον νόμο της πολιτείας ως "αυθάδες δίκαιον» που στηρίζεται στην έννοια του γραπτού νόμου και αντιτάσσει το φιλάνθρωπο και επιεικές δίκαιο, που επιτρέπει την επίλυση κάθε περιπτώσεως επί τη βάσει υποκειμενικών κριτηρίων, ώστε να μη λαμβάνεται υπ' όψιν το ξηρόν και αυθάδες γράμμα του νόµου, αλλά το πνεύμα αυτού, η «λόγων ορθότης» δηλαδή η δυνατότητα της δια της πειθούς αποδείξεως της ανθρώπινης πλευράς, της δικαίας δηλαδή απόψεως κάθε υποκειµενικής περιπτώσεως.

Προβαίνει σε θεωρητική Θεμελίωση της αντιλήψεως κατά την οποία η επιείκεια έπρεπε ν' αποτελεί τον γνώμονα της κοινωνικής συμπεριφοράς.

Από δυο λόγους του "περί του Ελένης Εγκωμίου" και της υπέρ ‘’Παλαμήδους απολογίας"; προκύπτει η σοφιστική του ρητορεία.

Στις απολογίες του συναντούμε την ενδιαφέρουσα τεχνική και την διάκριση μεταξύ εκουσίου και ακουσίου ενεργείας, καθώς και την διαστολή µεταξύ του "αδικείν" και του "ατηχείν". .

Γνωμικό του Γοργία: "Ούτε γαρ βουληΘείς εδυνάμην αν, ούτε δυνάμενος εβουλήθην έργοις επιχειρείν τοιούτοις", δείχνει όλη την σοφία και την δεινότητα της ρητορικής του τέχνης.

Ο Γοργίας μεταξύ των ετών 400 - 399 Π.Χρ. αναγιγνώσκει μπροστά στον ναό του Διός τον "Ολυμπιακόν" του, προτρέπων τους Έλληνες στην ομόνοια, πάνω στην οποία έπρεπε να βασισθεί η πολιτική ενότης όλων των Ελληνίδων πόλεων. 

Η συμβολή των δυο αυτών κορυφαίων σοφιστών Πρωταγόρα και Γοργία στην διαμόρφωση του Ελληνικού δικαίου και στις βάσεις και στην περαιτέρω εξέλιξη υπήρξε σημαντικότατη.-

 

Διομήδης Παναγιωτίδης

Συντ/χος Δικηγόρος

*Η ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον συντοπίτη  συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει, με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση  κειμένων που αφορούν στην γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους  Φιλοσόφους- Σοφιστές  -Σοφούς και  νομοθέτες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.