Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2021

*Γνωριμία με Φιλοσόφους-Σοφιστές-Σοφούς και Νομοθέτες της Αρχαίας Ελλάδας:Κριτίας ο Αθηναίος (τέλη 5ου αιώνα Π. Χρ.-Ιππίας ο Ηλείος (460 Π.Χρ.)

Κριτίας  ο Αθηναίος (τέλη 5ου αιώνα Π. Χρ.)

Δυναμικές πολιτικός, γνωστός για την ρητορική του

δεινότητα, επηρεάσθηκε από την σοφιστική διδασκαλία.

Ανήκε στην ολιγαρχική παράταξη και ήταν ένας από τους τριάντα τυραννους. 

Ιππίας ο Ηλείος (460 Π.Χρ.)

Ο Ιππίας ήταν οπαδός της αυτονόμου, αυτάρκους και συμφώνου προς την φύση ζωής -

Ως απόστολος της ατομικής ελευθερίας, αισθανόταν περισσοτερο το βάρος των επιβαλλομένων στο άτομο περιορισμών από το θετό δίκαιο.

Υπήρξε από τους πρώτους που έκανε την διάκριση μεταξύ του θετού και του ορθού νόμου. Σε μια διαλογική συζήτηση με τον Σωκράτη, που περιγράφει ο Ξενοφών, παρατηρεί ότι το νόμιμο θετό δίκαιο, δεν ταυτίζεται με το ορθόν. Δέχεται ότι οι άγραφοι νόμοι έχουν δοθεί στους ανθρώπους από τους θεούς, ενώ οι γραπτοί νόμοι είναι ευρήματα των ανθρώπων.

Στην περίφημη συνάντηση των σοφιστών, που περιγράφει ο Πλάτων στον διάλογο του "Πρωταγόρας", Ο Ιππίας απευθυνόμενος προς τους συνομιλητές του, τονίζει ότι οι πολιτικές, κοινωνικές και οικογενειακές σχέσεις μεταξύ "Ομοίων", δηλαδή ανθρώπων που έχουν τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις, ρυθμίζονται κατ' αρχήν εκ της φύσεως και όχι από τον γραπτό νόμο 

Διατυπώνει την άποψη, ότι το φυσικόν δίκαιον, * είναι αιώνιον και αμετάβλητον, ενώ το θετόν, που μπορεί να τροποποιηθεί από τους ανθρώπους κατά το δοκούν, αποβαίνει σε βάρος του ανθρώπου.

"Ο δε νόμος τύραννος ων των ανθρώπων, πολλά παρά φύσιν βιάζεται.

Κατά τον τρόπο αυτό ο Ιππίας ειδικεύει περισσότερο την άποψη του Πρωταγόρα, ότι ο άνθρωπος είναι "μέτρων πάντων πραγµάτων", κηρύσσει το δικαίωμα του ανθρώπου, να βασίζεται επί των γενικών αρχών της ατοµικής ελευθερίας και της ατοµικής αυταρκείας και να ρυθμίζει την ιδιωτική του ζωή επί τη βάσει του αγράφου νόµου.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.