Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

*Γνωριμία με Φιλοσόφους-Σοφιστές-Σοφούς και Νομοθέτες της Αρχαίας Ελλάδας: Αλκιδάμας-μαθητής του Γοργία - Καλλικλής ο Αθηναίος - Θρασύμαχος ο Χαλκηδόνιος

 

Αλκιδάμας-μαθητής του Γοργία

Έγραφε το έργο "Μεσσηνιακόν', για να βοηθήσει τους  Μεσσηνίους  να

αποκτήσουν την ανεξαρτησία τους από την Σπάρτη.

"Ελεύθερους αφήκε πάντας ο Θεός, ουδένα δούλον η φύσις πεποίηκεν". Διακήρυξε ότι το δικαίωμα της ατομικής ελευθερίας είναι για κάθε άνθρωπο ανεξαιρέτως, ανεξαρτήτως της ιδιότητος αυτού ως πολίτου ορισμένης τινος πόλεως, κατά το φυσικόν δίκαιον αναφαίρετον.

Καλλικλής ο Αθηναίος

Εμφανίζεται από τον Πλάτωνα στο έργο του περί "Γοργία*ζ όπου διεξάγεται η συζήτηση μεταξύ ενός κύκλου σοφιστών με τον Σωκράτη περί της εννοίας των όρων "αδικείν΄΄και "αδικείσΘαι".

Ο Σωκράτης υποστηρίζει ότι "το αδικείν αίσχιον είναι του αδικείσθαι, στην συζήτηση του µε τον σοφιστήν Πώλον.

Παρεμβαίνει στην συζήτηση ο Καλλικλής και παρατηρεί, ότι σύμφωνα με το φυσικόν δίκαιον, χειρότερον είναι το βλαβερώτερον, δηλαδή το ν' αδικείται κανείς, ενώ κατά το θετόν δίκαιον χειρότερον είναι το ν' αδικεί κάποιος.

**φύσει μεν γαρ πάν αίσχιον εστιν ώσπερ και κάκιον το αδικείσΘαι, νόμω δε το αδικείν";

Ο Καλλικλής επικαλείται και το περίφημο απόσπασμα του Πινδάρου, ότι ο άγραφος νόμος, δηλαδή το φυσικό δίκαιο, είναι ο βασιλεύς των αθανάτων και των θνητών..

 

Θρασύμαχος ο Χαλκηδόνιος

Σοφιστής και αυτός είχε διαφορετική γνώμη στο πρόβληµα της αντιθέσως γραπτού - αγράφου νόμου, υποστηρίζει δηλ. "δίκαιον είναι ουκ άλλο τι ή το του κρείττονος συμφέρον".

Κατά τον τρόπο αυτό συμφέρον του "κρείττονος" είναι το συµφέρον της άρχουσας τάξης, δηλαδή το γραπτό δίκαιο με το οποίο αναπροσαρμόζεται σε κάθε πολιτεία ανάλογα με τις κοινωνικό-πολιτικές συνθήκες.

 

Διομήδης Παναγιωτίδης

Συντ/χος Δικηγόρος

*Η ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον συντοπίτη  συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει, με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση  κειμένων που αφορούν στην γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους  Φιλοσόφους- Σοφιστές  -Σοφούς και  νομοθέτες


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.