Η νομοθεσία του Χαρώνδα διακρίνεται από το κοινωνικότερο περιεχόμενο από την νομοθεσία του Ζαλεύκου. Ο κανόνας για την συμπεριφορά των
αρχόντων και των αρχομένων είναι η πολιτική αρετή. Αποδίδεται μεγάλη σημασία στην πρόφαση και διαχωρίζονται οι παραβάσεις σε εκούσιες και ακούσιες. Μέγιστα αδικήματα θεωρούνται η ασέβεια προς τους Θεούς, η εκουσία κάκωση των γονέων, η καταφρόνηση των αρχόντων και των νόμων και η εκουσία ατιμία της δικαιοσύνης.Οι νόμοι του Χαρώνδα χαρακτηρίζονται από γλαφυρότητα προς αποφυγή
στρεψοδικίας, όπως παρατηρεί ο Αριστοτέλης.
Όρισε αυστηρή εφαρμογή των νόμων, η τήρηση των οποίων επαφίεται στον πατριωτισμό των πολιτών της πόλης.
Η σωτηρία της πόλης είναι ο υπέρτατος νόμος, διότι "Ουδέν έστιν οίκει έτερον πατρίδος".
Για τα αδικήματα κατά της πόλης καθιέρωσε αυστηρές ποινές. Περί των συμβολαίων όρισε ότι "η αγοραπωλησία συντελείται τοις μετρητοίς".
Με διατάξεις έλυσε θέματα του οικογενειακού δικαίου, τις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, καθώς και για επιτροπεία και διαχείριση της περιουσίας των ορφανών.
Με άλλες διατάξεις εθέσπισε, όπως εις τον εκ προθέσεως βλάψαντα,
επιβάλλεται διπλασία αποζημίωση, από αυτήν που προβλέπεται δια τον μη εκ
προθέσεως ζημίαν προκαλέσαντα.
-
Διομήδης Παναγιωτίδης
Συντ/χος Δικηγόρος
*Η
ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον
συντοπίτη συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει,
με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση κειμένων που αφορούν στην
γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους Φιλοσόφους- Σοφιστές
-Σοφούς και νομοθέτες
Πολύ καλή πρωτοβουλία.Θα ήθελα, όμως, το κείμενο πιο σαφές.
ΑπάντησηΔιαγραφή