Η Αθήνα κατά τον 7ο αιώνα Π.Χρ. ήταν μια μικρή πόλη, που σπαραζόταν από εμφύλιες έριδες και βρισκόταν
σε πολιτικά και κοινωνικό αδιέξοδο, λόγω της κακής διακυβέρνησης των ευπατριδών, που είχαν στα χέρια τους την εξουσία και την γη. Οι πτωχοί μαζί με τα τέκνα και τις γυναίκες τους δούλευαν για τους πλουσίους. Λέγονταν "πελάται και ακτήμοροι’’Τα δάνεια δίνονταν απο τους ευπατρίδες με υποθήκη των σωμάτων των δανειζομένων.
Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας του Δράκοντος το 624 Π.Χρ. δεν έλυσε τα εκκρεμή προβλήματα. Απλώς παρατείνει την παραμονή των ευπατριδών στην αρχήν και αναβάλλει επί μια γενεά την οριστική επίλυσή τους.
Με τους θεσμούς του Δράκοντος ικανοποιείται εν μέρει το αίτημα
των δυσαρεστημένων, διότι καταγράφεται το άγραφο
δίκαιο που ίσχυε προηγουμένως. Η κατάσταση όμως δεν μεταβάλλεται
ουσιαστικά, δεδομένου ότι η ερμηνεία και η εφαρμογή των νόμων εξακολουθεί να
βρίσκεται στα χέρια
των ευπατριδών.
Οι ποινικοί νόμοι του Δράκοντος χαρακτηρίσθηκαν ως "φονικοί νόμοι’’ , λόγω της σκληρότητας τους. Όμως η ποινική δικαιοσύνη υπάγεται στον έλεγχο του κράτους.
Ακόμη ενδιαφέρουσα στην ποινική δικαιοσύνη του Δράκοντος είναι η διάκριση μεταξύ του εκούσιου και ακούσιου φόνου. Για τον εκούσιο φόνο ίσχυε το παλαιό δίκαιο της ανταπόδοσης της ποινής. Ο φονεύσας έπρεπε να φονευθεί. Ενώ ο ακούσιος φόνος αντιμετωπιζόταν με ελαφρότερες ποινές και με δικαίωμα εξαγοράς της ποινής με την καταβολή στους συγγενείς του φονευθέντος χρηματικής αποζημίωσης.
Οι νόμοι του Δράκοντος ήταν περίφημοι για την αυστηρότητά τους, καθόσο η ποινή του φόνου επιβαλλόταν και σε μικρότερα αδικήματα, όπως της κλοπής. Γι΄ αυτό και δεν είναι υπερβολική η παρατήρηση του Δημάδη "Δι΄ αίματος ού δια μέλανος τους νόμους ο Δράκων έγγραψεν".
Ακόμη και σήµερα η φράση "Δρακόντεια μέτρα" παρέμεινε παροιμιώδης.
'Οταν ο Σόλων ανέλαβε την νομοθετικήν εξουσίαν κατάργησε εξ
ολοκλήρου την νομοθεσία του Δράκοντα.
Διομήδης Παναγιωτίδης
Συντ/χος Δικηγόρος
*Η
ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον
συντοπίτη συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει,
με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση κειμένων που αφορούν στην
γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους Φιλοσόφους- Σοφιστές -Σοφούς
και νομοθέτες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.