Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ: *Γνωριμία με Φιλοσόφους-Σοφιστές-Σοφούς και Νομοθέτες της Αρχαίας Ελλάδας: Ζάλευκος (660 Π. Χρ.)- Μεγάλη Ελλάδα-Σικελία

 

Στην περιοχή της Μεγάλης Ελλάδας ο Ελληνικός πολιτισμός ακµάζει την εποχή αυτή. Στις σπουδαίες πόλεις που είχαν  ιδρύσει οι Έλληνες στην

Σικελία, όπως ήταν οι πόλεις των Επιζεφυρίων Λοκρών και των Θουρίων, προβαίνουν στην κωδικοποίηση του ισχύοντος δικαίου.

Το παράδειγμά τους μιμούνται κι άλλες ακµάζουσες Ελληνικές αποικίες της Μεγάλης Ελλάδας και της Σικελίας, όπως οι Συρακούσες, Ρύγιον, Μεσήνη, Ιμέρα κ.α.

΄Ετσι διαμορφώνεται ένας κοινός τρόπος ζωής, από την  οποία Θα προκύψουν μερικές από τις πλέον αξιόλογες Θεωρίες της Ελληνικής φιλοσοφικής σκέψης.

Στις Συρακούσες Θα ιδρυθούν περί τα μέσα του 5ου Π.Χρ. αιώνα από τον Κόρακα και τον Τεισία οι πρώτες Ελληνικές ρητορικές σχολές, που θα έχουν βαθιά επίδραση επί της αττικής ρητορείας.

Στην περιοχή αυτή Θα προαχθεί ο Ελληνικός πνευματικός πολιτισμός επί 500 χρόνια, μέχρι την κατάκτηση της περιοχής από τους Ρωμαίους.

Από τις διασωθείσες διαγνωστικές "Πηγές”, που οφείλονται στους συγγραφείς Πολύβιο, Στράβωνα και Διόδωρο Σικελιώτη, κλήθηκε ο Ζάλευκος από τις αντιμαχόμενες πολιτικές παρατάξεις των Επιζεφυρίων Λοκρών, προς επίλυση των μεταξύ των διαφορών.

Η Νομοθεσία του Ζαλεύκου φημίζεται για την αυστηρότητά της και θεωρείται η πρώτη γραπτή Ελληνική νομοθεσία.

Η νομοθεσία του στηρίχθηκε στους νόμους που ίσχυαν των Κρητικών, των Λακωνικών και των Αρεοπαγιτικών.

Η νομοθεσία του Ζαλεύκου φαίνεται, ότι πέτυχε τον σκοπό της, καθόσο και ο Πλάτων και ο Δηµοσθένης επαινούν την πόλη των Επιζεφυρίων Λοκρών ως "ευνομωτάτην".

Στην νομοθεσία του Ζαλεύκου η έννοια του δικαίου ήταν στενά συνυφασμένη με την οσίου και της ηθικής.

Στο προοίμιο προτρέπει τους πολίτες να σέβονται τους θεούς και να είναι "καλοί καγαθοί", όχι μόνον στην πράξη αλλά και στην βούληση, ν΄ απέχουν από παντός κακού και να διατηρούν την ψυχή τους καθαρή.

Σπουδαία καινοτομία του Ζαλεύκου ήταν, ότι περιόρισε την δικαστική εξουσία των ευπατριδών, που είχαν προηγουμένως το δικαίωμα να καθορίζουν τις διάφορες ποινές, προσδιόρισε τις ποινές και επέτρεψε την άσκηση ενδίκου μέσου κατά της αποφάσεως ενώπιον της βουλής των χιλίων.

Επίσης κατάργησε την αυτοδικία των συμφερόντων των ισχυροτέρων, µε αναγνώριση της γενικής αρχής της διαιτησίας, που εφαρμοζόταν προηγουμένως εθιμικώς, ως µμέσου επιλύσεως των ιδιωτικών διαφορών.

Άλλες ενδιαφέρουσες διατάξεις της νομοθεσίας του Ζαλεύκου είναι: Αντί του θανάτου επέβαλε κατά του μοιχού ,ως ποινή, την τύφλωση. Απαγόρευσε την απαλλοτρίωση των κλήρων που ανήκαν στους πολίτες και προέβη στον αναδασμό αυτών. Ρύθμισε με μεγαλύτερη φιλανθρωπία τις σχέσεις ελευθέρων και δούλων.-

 

Διομήδης Παναγιωτίδης

Συντ/χος Δικηγόρος

*Η ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον συντοπίτη  συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει, με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση  κειμένων που αφορούν στην γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους  Φιλοσόφους- Σοφιστές  -Σοφούς και  νομοθέτες

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.