Ηλεκτρονική εφημερίδα με νέα της περιοχής Αμυνταίου – Φλώρινας και όχι μόνο… από το 2008

Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2021

*Γνωριμία με Φιλοσόφους-Σοφιστές-Σοφούς και Νομοθέτες της Αρχαίας Ελλάδας: Βίας o Πριηνεύς(625 - 540)

Ο Βίας έδρασε στην Πριήνη, που ήταν μία από τις πολλές Ελληνικές Ιωνικές πόλεις στην Μ. Ασία.

Θεωρείται ως ένας από τους επτά σοφούς και ήταν δεινότατος ρήτορας σε

δίκες, ως συνήγορος των δικαζομένων.

Δεν παρίστατο στις δίκες κατ΄ επάγγελμα, αλλά χρησιμοποιούσε την δικανική του ικανότητα προς εξυπηρέτηση της ιδέας της δικαιοσύνης, μάλιστα συγγραφείς, όπως ο Διογένης Λαέρτιος θεωρούν ότι διετέλεσε και δικαστής και ότι η ευθυδικία του υπήρξε υποδειγματική.

Το γνωμικό του Βίαντος "Οι πλείστοι κακοί", δεν πρέπει να θεωρηθεί, ότι υποστήριζε τους ολιγαρχικούς (όπως εξηγεί ο σοφός καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσ/νίκης Νικόλαος Πανταζόπουλος), αλλά κάθε εκδήλωση της μάζας των πλείστων για κατάληψη της εξουσίας καταδικάζεται από τον Βίαντα, ως μη συμβιβαζόμενη με την έννοια της δικαιοσύνης, η οποία δύναται μόνο να θεμελιωθεί µε την πειθώ να συντελείται η διαλλαγή "πείσας λαβέ, µη βιασάμενος".

Οι πλείστοι ως υπερήφανοι, αλαζόνες και υβριστές δεν έχουν το "γνώθι σαυτόν".

Επομένως δεν είναι ευσεβείς, ούτε σώφρονες.

Άλλα απαραίτητα στοιχεία της πολιτικής αρετής κατά την περίοδο αυτή θεωρούνται η ευσέβεια και η σωφροσύνη. Αυτές καθιστούν τον πολίτη "καλόν καγαθόν", δηλαδή δίκαιον και εκείνον που στερείται των αρετών αυτών, τον καθιστούν κακόν και άδικον.

Ο Βίας ως σκοπό της ζωής του έταξε την υπεράσπιση των αδικουμένων. Την φρόνηση και την προσήλωσή του στην ιδέα της δικαιοσύνης αποδεικνύει η απάντησή του στο ερώτημα:

" τι αν είη των κατά τον βίον άφοβον , (ερωτηθείς υπό στοβαίου), είπεν "ορθή συνείδησις".


Διομήδης Παναγιωτίδης

Συντ/χος Δικηγόρος

*Η ηλεκτρονική εφημερίδα μας, σε συνεργασία με τον συντοπίτη  συνταξιούχο δικηγόρο Διομήδη Παναγιωτίδη, προβαίνει, με σειρά άρθρων, στη δημοσίευση  κειμένων που αφορούν στην γνωριμία των αναγνωστών με αρχαίους  Φιλοσόφους- Σοφιστές  -Σοφούς και  νομοθέτες.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Α. Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τις απόψεις των αποστολέων τους.
Β. Θερμή παράκληση, τα σχόλια να είναι κόσμια, ώστε να συνεισφέρουν στο διάλογο.
Γ. Δεν δημοσιεύονται σχόλια:
1.-Υβριστικoύ χαρακτήρα
2.- Γραμμένα με greeklish
3.- Με προσωπικό περιεχόμενο

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.