Όπως ανέφερε, το πρόβλημα της ύδρευσης δεν
εμφανίστηκε ξαφνικά το 2021, αλλά μας πάει αρκετά χρόνια πίσω, καθώς "ολιγωρίες προηγούμενων ετών από την μια και η
απρόβλεπτη αύξηση του πληθυσμού από την άλλη, δημιούργησαν το πρόβλημα της μη
επάρκειας νερού".
Τόνισε στη συνέχεια πως
αναζητήθηκαν ενδιάμεσες λύσεις για την ενίσχυση του νερού του χειμάρρου της
Δροσοπηγής, ωστόσο καμία απ' όσες εξετάστηκαν δεν είχε χρηστικά αποτελέσματα
και πως η μόνη αποτελεσματική και ρεαλιστική λύση παραμένει
ένα σύγχρονο διυλιστήριο στο φράγμα της Τριανταφυλλιάς, το οποίο θα έπρεπε να
είχε κατασκευαστεί παράλληλα με το φράγμα.
Ο κ. Γιαννάκης ζήτησε συγνώμη απ' όλους τους
κατοίκους της πόλης για την αναστάτωση που έχει προκληθεί υπογραμμίζοντας πως
"θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν να
ξεπεραστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται αυτή η κατάσταση παράλληλα με την διάθεσή
και προσπάθεια μας για μείωση των λογαριασμών οριζόντια και στο σύνολο τους".
Αναλυτικά, στην εισαγωγική τοποθέτησή του ο κ. Δήμαρχος
ανέφερε:
"Αφορμή για την σημερινή συνάντηση μας
αποτελεί το γεγονός που έχει προκύψει με τις διακοπές νερού.
Το τελευταίο διάστημα, στην
πόλη της Φλώρινας, έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα με την υδροδότηση λόγω των
συνεχών και πολύωρων διακοπών του νερού. Και το πρόβλημα αυτό έγινε περισσότερο
δυσάρεστο λόγω της ανομβρίας και των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν για
μεγάλο χρονικό διάστημα στην περιοχή και που δυστυχώς συνεχίστηκε και
επιδεινώθηκε με την δυνατή βροχόπτωση που ακολούθησε.
Η υδροδότηση της πόλης
σταματάει από εξωγενείς παράγοντες, λόγω της έλλειψης νερού τους καλοκαιρινούς
μήνες και λόγω της αδυναμίας των εγκαταστάσεων του υδραγωγείου να διυλίσουν τα
λασπόνερα που κατεβάζει ο χείμαρρος. Δυστυχώς αυτές τις εγκαταστάσεις έχουμε
και αυτά τα αποτελέσματα βιώνουμε. Οι φωτογραφίες που βλέπετε είναι τραβηγμένες
με διαφορά δύο ημερών, την Τετάρτη 6 και την Παρασκευή 8 Οκτωβρίου.
Βέβαια, το πρόβλημα αυτό, της ύδρευσης, στην
Φλώρινα, δεν εμφανίστηκε ξαφνικά το 2021, αλλά μας πάει αρκετά χρόνια πίσω.
Το διυλιστήριο της ΔΕΥΑΦ στη Δροσοπηγή λειτούργησε για
πρώτη φορά το 1985 και έλυσε σοβαρά προβλήματα λειψυδρίας της εποχής εκείνης. Μιας
εποχή που η Φλώρινα είχε 5.000-6.000 κατοίκους, τη στιγμή που σήμερα έχει
τουλάχιστον 20.000.
Η ύδρευση της πόλης γίνεται από επιφανειακά νερά
και συγκεκριμένα η θέση απόληψης βρίσκεται στον χείμαρρο της Δροσοπηγής, το
νερό του οποίου παρουσιάζει εποχιακά
προβλήματα στην διαδικασία επεξεργασίας του σε πόσιμο.
Η παρούσα Δημοτική Αρχή δεν κρύφτηκε, δεν απέκρυψε
ποτέ την αλήθεια, τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζει. Αντίθετα, μέσα από την
ουσιαστική επικοινωνία με την κοινωνία προσπάθησε να την κάνει συμμέτοχο και
συμπαραστάτη στην αντιμετώπιση τους. Γιατί πιστεύει πως μόνο έτσι μπορούν να
λυθούν τα προβλήματα με τις λιγότερες δυσάρεστες συνέπειες.
Με δελτία τύπου ενημέρωνε για την πραγματική
κατάσταση με κυριότερο αυτό της 23-08-2021 με τίτλο «Η αλήθεια για την
υδροδότηση της Φλώρινας».
Δυστυχώς, ολιγωρίες
προηγούμενων ετών από την μια και η απρόβλεπτη αύξηση του πληθυσμού από την
άλλη, δημιούργησαν το πρόβλημα της μη επάρκειας νερού. Η κλιματική αλλαγή με
την φετινή παρατεταμένη ανομβρία επιδείνωσε την κατάσταση και την έκανε
ανυπόφορη.
Μας προέκυψε να
διαχειριστούμε ένα πρόβλημα που έρχεται από το παρελθόν, σε μια δύσκολη
περίοδο, και χωρίς να γνωρίζουμε τι μας επιφυλάσσεται μελλοντικά λόγω της
κλιματικής αλλαγής. Μιας κλιματικής αλλαγής της οποίας τα αποτελέσματα τα
περιμέναμε πολύ αργότερα και τα οποία ήδη αρχίσαμε να βιώνουμε.
Αλλά είμαστε εδώ για να
τα αντιμετωπίσουμε!
Τα αναφέρω αυτά γιατί όταν απευθύνομαι στους
συμπολίτες μου θέλω να είμαι απόλυτα ειλικρινής μαζί τους, χωρίς να κρύβω την
αλήθεια. Άλλωστε η αλήθεια και η ειλικρίνεια αποτελούν την βασική μας αρχή
διοίκησης του Δήμου.
Κατανοώντας και
υπομένοντας την αναστάτωση που προκαλούν στη ζωή μας οι διακοπές νερού, προσπαθήσαμε
να βρούμε ενδιάμεσες λύσεις για την
ενίσχυση του νερού του χειμάρρου της Δροσοπηγής, μέχρι να κατασκευαστεί
το νέο διυλιστήριο στο φράγμα της Τριανταφυλλιάς. Όμως καμία δεν μας έδωσε
χρηστικά αποτελέσματα. Εκτός της καλλιέργειας των πηγών, στις ερευνητικές
γεωτρήσεις που πραγματοποιήθηκαν δεν βρέθηκε υπόγειος υδροφορέας που θα
μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ύδρευση.
Έτσι, η μόνη αποτελεσματική και ρεαλιστική λύση
παραμένει ένα σύγχρονο Διυλιστήριο στο φράγμα της Τριανταφυλλιάς και σ’ αυτήν
προσανατολιστήκαμε.
Όμως τι έγινε, αλήθεια, με το Διυλιστήριο;
Η κατασκευή του φράγματος Τριανταφυλλιάς ξεκίνησε
το 2005 και έπρεπε να ολοκληρωθεί με βάση τον συμβατικό του χρόνο το 2010. Τον
Μάιο του 2016 έγιναν τα εγκαίνια του. Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη του,
προβλέπονταν και η κατασκευή σύγχρονου διυλιστηρίου με δυνατότητα χρήσης 2
εκατομμυρίων κ.μ. νερού για χρήση της ύδρευσης του Δήμου Φλώρινας, κάτι που
σημαίνει πως θα έπρεπε παράλληλα με την κατασκευή του φράγματος να ξεκινήσει
και η διαδικασία της κατασκευής διυλιστηρίου (εκπόνηση μελετών, ένταξη σε
χρηματοδοτικό πρόγραμμα, διαδικασία κατασκευής του). Όμως δεν υπήρξε καμία
ενέργεια.
Τι έκανε η παρούσα
δημοτική αρχή για το διυλιστήριο;
Ασφαλώς, γνωρίζετε, ότι
μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Μακάρι να είχαμε το μαγικό ραβδάκι που θα έλυνε σε
μια στιγμή όλα τα προβλήματα που υιοθετήσαμε. Και δεν είναι λίγα. Σε σύντομο διάστημα προσπαθούμε να καλύψουμε
χρόνιες παθογένειες. Με στόχο, λοιπόν, την οριστική λύση του
προβλήματος, κινηθήκαμε με συνέπεια, συστηματικά και μεθοδικά και σε συνεργασία με την διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας,
στις 12/08/2020, υποβάλαμε για ένταξη
και χρηματοδότηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Δυτικής Μακεδονίας στον άξονα
προτεραιότητας 6 ολοκληρωμένο επικαιροποιημένο φάκελο της Πράξης: «Διαφύλαξη
και προστασία του περιβάλλοντος και προώθηση της αποδοτικότητας των πόρων» που
συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
πράξης με τίτλο «ΥΔΡΕΥΣΗ ΠΟΛΗΣ ΦΛΩΡΙΝΑΣ ΑΠΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑΣ» προϋπολογισμού 14.129.032
€ συν ΦΠΑ 3.390.967€ =17.448.000€.
Η πράξη
αφορούσε στη Κατασκευή Διυλιστηρίου πόσιμου νερού και την κατασκευή αγωγού
ύδρευσης που θα μεταφέρει το πόσιμο νερό από το νέο Διυλιστήριο στη περιοχή του
φράγματος της Τριανταφυλλιάς στις δεξαμενές της πόλης Φλώρινας με Φορέα
υλοποίησης της πράξης την Διεύθυνση Αντιπλημμυρικών και Εγγειοβελτιωτικών Έργων
(Δ19) του Υπουργείου Υποδομών
Μεταφορών και Δικτύων και φορέα λειτουργίας και συντήρησης την ΔΕΥΑΦ.
Στις 4/8/2021 η
διαχειριστική αρχή της Περιφέρειας μετέφερε την
χρηματοδότηση του έργου από το ΠΕΠ Δυτ. Μακεδονίας στο τομεακό πρόγραμμα του
Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος (Ταμείο Συνοχής) με το ποσό 17.448.000.
Με την υλοποίηση αυτού του έργου είναι βέβαιο πως
θα επιλυθούν τα εποχιακά προβλήματα της σημερινής υδροδότησης της πόλης της
Φλώρινας:
·
από την
αυξημένη εποχιακή θολότητα του ποταμού στη Δροσοπηγή στην επιφανειακή απόληψη,
·
από την
εποχιακή αυξομείωση της στάθμης των υδάτων, που δημιουργούν κατά διαστήματα
προβλήματα στην ομαλή και εύρυθμη λειτουργία (μέχρι και διακοπή λειτουργίας)
του Διυλιστηρίου,
·
από την
συνεχή μείωση των παροχών των πηγών,
·
από τις
αυξημένες πλέον ανάγκες ύδρευσης της πόλης Φλώρινας, λόγω αύξησης του πληθυσμού
αφού ο αστικός πληθυσμός έχει υπερδιπλασιαστεί με τις διαδικασίες να περπατούν
γρήγορα. Ωστόσο και η λύση αυτή θέλει
τον χρόνο της.
Όπως καταλαβαίνετε
κινηθήκαμε άμεσα από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διοίκησης του Δήμου και σε
σύντομο χρονικό διάστημα, μέσα σε λίγους μήνες, δημιουργήσαμε όλο το πλαίσιο
ώστε να κατατεθεί το έργο και να προχωρήσει η υλοποίηση του. Μάλιστα, πετύχαμε
και το κάναμε μέσω του Υπουργείου Υποδομών και της Δ19, ώστε να παρακαμφθούν
τυχόν δυσχέρειες που θα παρουσιάζονταν στην εξέλιξη των διαδικασιών.
Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην ενοχλήθηκε από αυτή
την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Και
εγώ είμαι κάτοικος της Φλώρινας και εγώ θέλω να έχω νερό στο σπίτι μου και εγώ
είμαι αγανακτισμένος με αυτό που συμβαίνει, γιατί και η υπομονή έχει τα όρια
της και κατανοώ όλους για τις αντιδράσεις τους. Σε ποιον αρέσει να τον
κατηγορούν για κάτι που δεν έχει ευθύνη; Αλλά δυστυχώς, η κατάσταση που
υιοθετήσαμε ήταν τέτοια που μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια της διοίκησης μας δεν
μπορούσε να βελτιωθεί κατά πολύ.
Ζητώντας, για μια ακόμη
φορά, ειλικρινά συγνώμη από όλους, για κάτι που, πραγματικά λόγω συγκυριών,
έτυχε στην δική μας θητεία, σας διαβεβαιώ πως θα κάνουμε ότι είναι δυνατόν να
ξεπεραστεί όσο πιο γρήγορα γίνεται αυτή η κατάσταση παράλληλα με την διάθεσή
και προσπάθεια μας για μείωση των λογαριασμών οριζόντια και στο σύνολο τους.
Μία μικρή μείωση στα τέλη χρήσης θα ήταν ελάχιστη μπροστά στην ταλαιπωρία που
υποστήκαμε όλοι. Δυστυχώς, όμως, και για αυτήν την απόφαση χρειάζονται να
εξασφαλιστούν κάποιες νομοθετικές - νομικές προϋποθέσεις, για αυτό και
βρισκόμαστε τώρα σε αυτό το σημείο και πιστεύω στο επόμενο διάστημα να
ανακοινωθεί και αυτό.
Σε συνεργασία με τον Βουλευτή κ. Αντωνιάδη και τον
Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας κ. Κασαπίδη προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε κάθε
δυνατότητα ώστε μέχρι το τέλος του 2021 να ενταχθεί το έργο για να κερδίσουμε
όσο χρόνο μπορούμε και να αφήσουμε πίσω τις διακοπές νερού και τα προβλήματα
της ύδρευσης".
Απαντώντας, στη συνέχεια σε ερωτήσεις, ο κ. Δήμαρχος
τόνισε μεταξύ άλλων:
·
Το
χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου του διυλιστηρίου θα είναι περίπου στους 25
μήνες.
·
Θα σπάσει
σε δύο έργα. Θα κατασκευαστεί πρώτο το διυλιστήριο, έτσι ώστε το νερό που
διυλίζεται να οδηγείται στον παλιό αγωγό μέχρι να κατασκευαστεί ο νέος.
·
Οι συνθήκες
το καλοκαίρι ήταν τόσο δυσοίωνες που το νερό ήταν ελάχιστο.
·
Από το νέο
διυλιστήριο θα υδροδοτηθεί μόνο η πόλη της Φλώρινας, με περίπου 1,5 εκ. κυβικά
μέτρα νερού σε ετήσια βάση.
·
Από την
ενημέρωση που είχα, τα κρούσματα γαστρεντερίτιδας στην πόλη ήταν μεμονωμένα και
δεν είχαν καμία σχέση με τη χρήση του νερού. Άλλωστε, αν υπήρχε κάποιο πρόβλημα
με το νερό, θα υπήρχε κάποια επιδημία. Το νερό με το οποίο υδρεύεται η Φλώρινα
αναλύεται κάθε δεκαπενθήμερο, έτσι ώστε να λαμβάνουμε τα απαραίτητα μέτρα.
·
Διάθεσή μας
είναι να κάνουμε μία οριζόντια μείωση των λογαριασμών. Για να γίνει αυτό θα
πρέπει να είναι νομικά επιτρεπτό και για αυτό υπάρχει συνεννόηση με το
Υπουργείο Εσωτερικών ώστε οποιαδήποτε μείωση να μην επιφέρει προβλήματα και
στην ίδια την εταιρεία, η οποία λειτουργεί με ανταποδοτικό χαρακτήρα. Στο
επόμενο διάστημα θα έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε αυτή τη γενναία μείωση.
Γιατί μια μείωση στα τέλη χρήσης, κατά το 1/3, θα επέφερε μια έκπτωση 3-5 ευρώ
ανά καταναλωτή το τρίμηνο. Νομίζω ότι είναι ασήμαντο ποσό. Αυτό που έχει
σημασία και αυτό που πρέπει να δείξουμε στους συνδημότες μας είναι ότι είμαστε
κοντά τους και πρέπει να κάνουμε μία γενναία μείωση γιατί καταλαβαίνουμε το
πρόβλημα. Και καταλαβαίνουμε το πρόβλημα επειδή το ζούμε και εμείς.
Αν παρακολουθήσουμε την εξέλιξη θα δούμε ότι οι πολιτικοί μένουν πίσω και οι πολίτες φεύγουν μπροστά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι, τι απαίτηση μπορεί να έχει ο πολίτης από έναν πολιτικό λόγο έστω και αν τον διαβάζει (από μέσα), μάλλον όχι πολλά ελάχιστα και τις περισσότερες φορές ίσως γελάει.-
Σπύρος Α. Ηλιάδης
Δημοσιογράφος
Εκδότης ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
τ. Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος
TV ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ